De dansende banaan is terug, maar voor hoelang?
04-05-2018

ZIGT #socialmedia
De dansende banaan is terug, maar voor hoelang?

Mogelijk komt er gezichtsherkenning op Instagram, introduceert Pinterest een opmerkelijke filter en is Hyves volop in het nieuws. In het artikelen delen wij de laatste ontwikkelingen binnen #socialmedia!

Mogelijk gezichtsherkenning op Instagram

In de data policy van Instagram staat dat ze de mogelijkheid openhouden om gezichtsherkenning te introduceren. Wel meldt het social media-platform dat wanneer deze gezichtsherkenningstechnologie wordt toegevoegd, zij dit eerst aan de gebruikers laten weten. Vervolgens kan de gebruiker zelf bepalen om deze technologie te gebruiken. Wil jij gebruik maken van deze gezichtsherkenning, zodat je bijvoorbeeld automatisch getagd wordt in een foto?

Twitter test een navigatiebalk aan de onderkant van de app

Schermen van smartphones worden steeds groter en hierdoor wordt het soms lastig om bepaalde functies te bereiken. Twitter heeft daarom besloten een nieuwe navigatiebalk binnen de Android app te gaan testen. Er komen navigatieknoppen aan de onderkant van het scherm, zodat je veelgebruikte functies zoals ‘zoeken’ snel kunt gebruik. Super handig!

Disney gaat liveprogramma’s maken op Twitter

Disney gaat liveshows maken voor Twitter. Dat hebben het entertainmentbedrijf en het sociale netwerk bekendgemaakt. Het gaat om nieuws-, entertainment- en sportprogramma’s. Twitter heeft de laatste tijd vaker live video’s ingezet en dat blijkt succesvol te zijn. Disney speelt hierop in door dit vaker te gaan gebruiken. Binnenkort wordt er meer over bekendgemaakt!

In Pinterest filteren op huidskleur
Gebruikers van Pinterest hebben het platform laten weten dat het niet altijd makkelijk is om relevante inspiratie op het gebied van beauty te vinden. Daarom gaat het inspiratieplatform gebruikers de mogelijkheid geven om foto’s te filteren op huidskleur. De pinner heeft keuze uit vier tinten, op basis hiervan worden foto’s van modellen met een vergelijkbare teint getoond. Zo kunnen gebruikers makkelijker een look vinden die bij hen past, zonder door duizenden beautyfoto’s te bladeren.

Wij vinden dit een opvallende aanpassing. Zeker als je je bedenkt dat Facebook recent in hun advertising tool de targeting op basis van etniciteit heeft verwijderd. Wij zijn benieuwd hoe deze nieuwe functie ontvangen wordt.

Hyves weer terug?

Alle vroegere Hyves gebruikers werden deze week positief verrast met het nieuws dat Hyves geherintroduceerd zou worden onder de naam Hyven. De dansende banaan (een zeer populaire Hyves emoticon) kwam in verschillende nieuwsberichten tevoorschijn. Alles is nog hetzelfde, behalve de url: dat is nu Hyven.nl.

En nu dan? Na een aantal uur na de lancering werd het ongeautoriseerde sociale netwerk gehackt en offline gehaald. Hackers konden relatief eenvoudig inloggegevens bekijken, of de site op andere manieren manipuleren. JAMMER!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.