Geen click, maar engagement baits
05-01-2018

ZIGT #socialmedia
Geen click, maar engagement baits

Wat is er afgelopen week op het gebied van social media gebeurd? Wij hebben de laatste ontwikkelingen voor je op een rij gezet. Opvallend is dat we over bijna elk (!) social media platform een update hebben.

Facebook bestraft engagement bait

“Tag je vrienden hieronder!” of “Deze mensen trouwen in 2018!”. Dit soort posts heb je op je tijdlijn vast voorbij zien komen. Zo’n uitnodiging om op een bericht te reageren, iemand te taggen of de post te liken wordt een engagement bait genoemd. Veel gebruikers ervaren dit soort berichten als vervelend en daarom wordt het bestraft door Facebook. Niet alleen de content met de engagement bait zelf, maar ook andere content die je als organisatie plaatst zal een verminderd bereik tot gevolg hebben.

Social media- en contentspecialisten zullen op deze verandering moeten inspelen door een relatie met de doelgroep op te bouwen die verder gaat dan alleen betrokkenheid of interactie. Dat vraagt om content die gemaakt wordt vanuit de vragen en behoefte van je doelgroep. Als je hierin slaagt, komt die betrokkenheid als het goed is vanzelf.

De trending topics op Pinterest

Wat zijn de trends van afgelopen jaar? In december is de ‘Pinterest 100’ gepubliceerd door het gelijknamige social media platform. In de lijst worden de trending topics per categorie benoemd, zoals mode, beauty, food en interieur. Een gespecialiseerd team analyseert zoek- en bewaarpatronen van Pinterestgebruikers om trends te identificeren.

Als zoekopdrachten in het gelopen jaar met minstens 50% zijn gestegen en die topics ook nog eens piekten op het einde van het jaar, spreekt Pinterest van een trend. In 2018 is het trendy om mocktails (alcoholvrije cocktails) te drinken, kledingstukken met grote logo’s te dragen en in je huiskamer een plant voorzien van gekleurde patronen op de bladeren te hebben. De volledige lijst met de trends per categorie vind je hier.

LinkedIn waardevol voor business

Sales vindt steeds vaker online plaats, waaronder op social media. Zo is LinkedIn uitgegroeid tot hét grootste sociale platform voor de zakelijke markt. Uit onderzoek van The Social Selling Company blijkt dat 41 procent van de Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken LinkedIn ziet als een waardevol platform voor het genereren van sales.

Het netwerk is enorm populair voor de business-to-business markt. Maar hoe maak je er optimaal gebruik van? ZIGT helpt organisaties hierbij door o.a. het schrijven en uitvoeren van een content strategie, waarin bijvoorbeeld het adverteren op LinkedIn een belangrijk onderdeel is.

Bereik Snapchat en Instagram stijgt

De afgelopen jaren is het bereik van Instagram en Snapchat sterker gegroeid dan dat van Facebook. Van alle social media platformen heeft Facebook nog wel het hoogste bereik en de hoogste bezoekfrequentie.

Opvallend is dat Snapchat onverminderd populair onder jongeren blijft. Het social media platform heeft een grote groep hoog intensieve bezoekers. Voor 68 procent van de Snapchatgebruikers is het sturen van berichten het belangrijkste. Bezoekers van Instagram gebruiken het platform minder frequent, maar het bezoekpatroon is wel gestegen ten opzichte van een jaar geleden.

Opa en oma vaker op social media

Het social mediagebruik onder ouderen is de laatste jaren fors gestegen, blijkt uit cijfers van het CBS over de online activiteiten van Nederlanders. In 2012 was nog maar 24 procent van de 65- tot 75-jarigen actief op social media, nu is dit gestegen naar 64 procent.

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat ouderen steeds vaker buitenshuis online zijn. In deze leeftijdscategorie maakt meer dan 60 procent gebruik van mobiel internet op hun smartphone of tablet.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Bronvermelding: