IGTV,  tweets bewerken en bloed doneren
22-06-2018

ZIGT #socialmedia
IGTV, tweets bewerken en bloed doneren

De introductie van het nieuwe videoplatform IGTV, voortaan tweets bewerken en videoreclame inzetten in Facebook Messenger. Deze week gebeurde er veel op het gebied van social media! De laatste ontwikkelingen lees je in deze #socialupdate.

Komt er dan toch een bewerk-knop voor je tweets?

De enige echte Kim Kardashian heeft Twitter oprichter Jack Dorsey aangedrongen op een bewerk-knop voor tweets. Sommige twitteraars vragen al langer om een bewerk-knop, bijvoorbeeld om je tweets aan te passen of spelfouten te verbeteren. Anderen zien het minder zitten: “Je kunt dan tweets uit het verleden aanpassen en zo discussies uit het verleden veranderen.” Wat vind jij? Wel of geen bewerk-knop voor je tweets?

Automatisch-afspelende videoreclame in Messenger

Facebook Messenger krijgt er binnenkort een nieuwe advertentiesoort bij. Tussen de berichten van je vrienden kunnen er straks automatisch-afspelende video’s voorbij komen. De advertenties zijn zichtbaar in het berichtenoverzicht en worden niet getoond in de gesprekken.

Facebook denkt dat de nieuwe advertentievorm niet tot irritatie zal leiden: “De gebruikerservaring is voor ons de hoogste prioriteit,” aldus Stefanos Loukakos, hoofd van de advertentiedivisie van Facebook Messenger. Een kleine selectie gebruikers kan de advertenties nu al tegenkomen en binnen een paar weken zijn ze voor iedereen zichtbaar.

Bloed doneren via Facebook?

Onlangs heeft Facebook in Pakistan, India en Bangladesh een nieuw onderdeel toegevoegd aan het platform genaamd ‘bloeddonatie’. Op een plattegrond kunnen gebruikers uit deze landen zien waar in de buurt zij bloed kunnen doneren. Daarnaast kunnen zij zich ook inschrijven om bloeddonor te worden. Zij krijgen dan een melding wanneer er een bloeddonor in de buurt nodig is.

In totaal heeft Facebook al 11 miljoen bloeddonors geworven en hebben er duizenden donaties plaatsgevonden. Op deze manier hoopt Facebook inzichtelijker te maken waar en wanneer mensen bloed kunnen doneren. Het is niet bekend of de functie beschikbaar komt in Nederland.

© Facebook Newsroom
Faebook donatie

Instagram lanceert videoplatform IGTV

Tijdens een persconferentie op 20 juni maakte Instagram bekend dat het platform meer dan 1 miljard gebruikers heeft én een nieuwe app voor lange video’s gaat introduceren. Met de app IGTV (Instagram TV) openen ze de aanval op YouTube. IGTV zal beschikbaar zijn als aparte app, maar wordt ook geïntegreerd in de bestaande Instagram-app.

Op Instagram is een limiet van maximaal één minuut video, maar op IGTV kunnen video’s maar liefst 60 minuten duren. De video’s worden fullscreen in verticaal formaat getoond en zijn dus zeer geschikt voor mobiele telefoons. Er zullen geen gebruikers betaald worden om video’s te maken en gebruikers krijgen geen advertenties te zien. De nieuwe app wordt wereldwijd uitgerold en zal binnenkort ook in Nederland beschikbaar zijn.

Instagram Stories geeft geen screenshotmeldingen meer

In februari beschreven wij dat Instagram aan het testen was een screenshotnotificatie. Instagram gaf gebruikers een waarschuwing als zij een screenshot maakten van een foto of video in Stories. Hierin stond dat degene die het bericht geplaatst heeft, er de volgende keer een melding van krijgt.

Het platform heeft besloten de test te stoppen en voortaan toch geen screenshotmeldingen te geven. Je kunt dus weer in alle rust screenshots maken van andermans Instagram Stories!

Carrousel ads op LinkedIn

LinkedIn begon een aantal maanden geleden met het testen van nieuwe advertentiemogelijkheid, namelijk de carrousel advertentie. Op dat moment werd aangegeven dat deze uiting waarschijnlijk over enkele maanden beschikbaar zou komen. En nu is het zover!

De carrousel advertentie kan al vanaf half juni ingezet worden. In deze ad kunnen maximaal 10 verschillende slides naast elkaar getoond worden, allemaal met een andere tekst, afbeelding en landingspagina. Met dit advertentietype kan een verhaal verteld worden, maar kunnen ook services, producten of diensten gepromoot worden. Daarnaast is de nieuwe feature natuurlijk een echte eyecatcher! Heb jij de carrousel ad al op LinkedIn gezien?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.