De social media trends voor 2018
29-12-2017

ZIGT #socialmedia
De social media trends voor 2018

Het einde van het jaar nadert… Nog even en we verwelkomen het nieuwe jaar. Wat kunnen we in 2018 verwachten op het gebied van social media? Wat zijn de trends en welke ontwikkelingen staan ons te wachten?

Social media als communicatiekanaal

Social media gaat niet alleen meer om relaties opbouwen en nieuwe fans krijgen. Het krijgt een steeds belangrijkere rol als communicatiekanaal in alle fases van de marketingfunnel. Hierbij is niet alleen de betrokkenheid van de doelgroep cruciaal, maar ook de paginaweergaven en het bereik van berichten. Bedrijven kijken steeds grondiger en kritischer naar de performance van social media als volwassen marketingkanaal.

Videocontent is hot, ook nog in 2018

Video zal ook in het nieuwe jaar een grote rol gaan vervullen. De verwachting is dat steeds meer internetverkeer via video loopt en video vaker zal worden ingezet voor campagnes. Facebook verwacht zelfs dat 70 procent van alle content op haar platform in de vorm van video wordt aangeboden. Naast videocontent, gaat het hierbij ook om bewegende content zoals animaties, stop motions en gif’jes.

Live streaming

Terwijl video populairder wordt, lijkt live streaming helemaal het summum. Live streaming zal zich verder ontwikkelen op de diverse social media platformen. Het gebruik van short-live-content, zoals de tijdelijke berichtjes op Snapchat en Instagram Stories, zal zelfs gaan verdubbelen.

Augmented reality

Verder verwachten we dat augmented reality zich gaat doorontwikkelen. Na de lancering van Snapchat en de Pokémon Game zullen social media platformen deze techniek steeds meer gaan inzetten. Zo kun je met de nieuwste augmented reality-functie van SnapChat jouw alter ego dingen laten uitvoeren in de echte wereld.

Micro-influencers

Influencer marketing groeit enorm. Vooral micro-influencers worden steeds vaker ingezet om een merk te positioneren. Deze micro-influencers hebben vaak een relatief klein aantal volgers, meestal zo’n 1000 à 5000 fans. Hierdoor worden niet alleen de kosten gedrukt, maar hebben zij ook meer interactie met hun volgers. Ook is de geloofwaardigheid en het bereik hoog. Meer informatie? Lees ons uitgebreide artikel over dit onderwerp.

Chatbots

Vooral op Facebook zie je de opkomst van slimme chatbots. Met deze software kan de gebruiker ‘in gesprek gaan’ met een geautomatiseerde gesprekspartner. Het systeem geeft antwoord op vragen, neemt werk uit handen of doet suggesties. We verwachten dat de chatbots steeds geavanceerder worden en je er uiteindelijk echt gesprekken mee kunt voeren, bijv. als verlengstuk van je klantenservice of sales.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Bronvermelding: