Introductie Facebook Pay en Instagram gaat de strijd aan met TikTok
25-11-2019

ZIGT #socialmedia
Introductie Facebook Pay en Instagram gaat de strijd aan met TikTok

Dat social media blijft veranderen blijkt weer uit de social update van deze week. Zo komt Facebook met zijn eigen betalingssysteem en introduceert Instagram een nieuwe functie die toch niet zo origineel blijkt te zijn.

Instagram gaat de strijd aan met TikTok
Instagram is bezig met het uitrollen van een nieuwe functie genaamd Instagram Reels. Deze functie is een nieuwe bewerkingstool binnen de Instagram camera waarmee gebruikers korte video’s van maximaal 15 seconden kunnen maken in synchronisatie met muziek. De functie wordt onderdeel van Instagram Stories en is vrijwel een identieke kopie van TikTok, de upcoming smartphone-app waarmee gebruikers korte muziekfilmpjes kunnen delen. Het is niet de eerste keer dat Facebook, het moederbedrijf van Instagram, de strijd aangaat met de concurrentie door middel van het kopiëren van populaire functies. Facebook deed dit a eerder met de lenzen van Snapchat.

Instagram verbergt vind-ik-leuks
Het zat er aan te komen, maar het lijkt erop dat Instagram nu echt is begonnen met het verbergen van vind-ik-leuks onder foto’s en video’s. Hoewel het platform deze functie al aan het testen was in onder andere de Verenigde Staten, Canada en Australië is nu ook de rest van de wereld aan de beurt. Door het opschalen voor de test wordt de verwachting geschept dat Instagram de verandering op korte termijn echt gaat doorvoeren. Met het verbergen van likes hoopt Instagram de competitie die gaande is op het platform te reduceren.

Facebook Pay
Facebook komt na Apple ook met een eigen betalingssysteem: Facebook Pay. Deze week is Facebook begonnen met de uitrol in de Verenigde Staten. Met Facebook Pay kunnen gebruikers geld naar anderen overmaken, doneren en aankopen doen zoals tickets voor evenementen, aankopen in games en aankopen via Facebook Marketplace. Het systeem zal onder andere ondersteund worden in Facebook Messenger, Instagram en Whatsapp.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.