Facebook vraagt patent op voorspellende technologie
14-12-2018

ZIGT #socialmedia
Facebook vraagt patent op voorspellende technologie

De tijd vliegt! Week 50 is alweer bijna om, dus tijd voor de social update. Deze week zijn er weer veel nieuwe updates en tests op social gebied. Zo vraagt Facebook patent op technologie die voorspeelt waar je heen gaat, kun je audioberichten versturen via Instagram Direct en test Facebook met advertenties in het zoekscherm. We sluiten de week af met een leuke samenwerking tussen Ikea en Pinterest. Veel leesplezier!

Facebook vraagt patent op voorspellende technologie

Binnenkort kan Facebook met nieuwe technologie voorspellen waar je heengaat en wanneer je offline bent. Ze hebben namelijk patent gevraagd op technologie die je locatiedata gebruikt om dit gedrag te voorspellen. Voorspellen ze bijvoorbeeld dat je in een offlinegebied komt, dan kan Facebook de content van het platform vooraf ophalen, zodat je er ook toegang toe hebt als je verbinding slecht is. Een ander patent beschrijft een accurater alternatief voor GPS, namelijk het inschatten van je huidige locatie via de sterkte van je WiFi-, Bluetooth, mobiele internet en NFC-signalen. Ook kunnen ze meer details krijgen over hoe locatiedata van meerdere mensen gebruikt kan worden om locatie- en bewegingstrends te verzamelen en locatieketens op te zetten. Dit kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld advertenties op basis van locaties en het bieden van inzichten in waar je allemaal heengaat.

Snapchat test nieuwe features

Om concurrent Instagram bij te houden, is Snapchat druk aan het testen met een aantal nieuwe features. Onder andere de welbekende portretmodus en timer komen hierin voor. Ook testen ze met de zogeheten ‘Batch Capture’, waarmee je meerdere Snapchats achter elkaar kunt plaatsen. Als laatste werken ze ook nog aan een nieuwe feature genaamd ‘Charms’. Het is nog onduidelijk wat de precieze werking hiervan is, maar het komt erop neer dat je vriendschappen op een speciale manier kunt vieren. Het gaat natuurlijk om een testfase, dus wij zijn heel benieuwd welke nieuwe features uiteindelijk uitgerold worden!

Audioberichten versturen via Instagram Direct

Vanaf deze week is het mogelijk om via Instagram Direct audioberichten te versturen. Een audiobericht heeft een maximum van één minuut. Daarna wordt je automatisch afgebroken. Hoe dit werkt? Zodra je een gesprek opent, vind je onderin een microfoontje. Deze kun je indrukt houden of vastzetten. Zodra je de knop loslaat, wordt het audiobericht verstuurd. Ben je toch niet helemaal tevreden? Dan moet je snel op de prullenbak links drukken. Ga jij gebruik maken van audioberichten in Instagram Direct?

Facebook test advertenties in zoekscherm

Momenteel test Facebook met nieuwe advertenties in zijn zoekscherm en Marketplace. Er wordt getest met twee soorten advertenties: link en carrousel advertenties. Het gaat nu nog om een kleine test met adverteerders uit de Verenigde Staten en Canada. Via Ads Manager kunnen ze advertenties toevoegen. Hierbij is het nog niet mogelijk om targeting toe te voegen om een bepaalde doelgroep te bereiken. Nu is het afwachten of deze test succesvol zijn. Wij houden je op de hoogte.

YouTube speelt automatisch video’s af

Met de nieuwe autoplay-functie van YouTube kun je automatisch video’s afspelen zonder geluid, maar met ondertiteling. Wegens het succes onder de Premium-gebruikers, stelt YouTube deze functie nu voor iedereen beschikbaar. Terwijl je door Home scrolt, worden video’s automatisch afgespeeld. Zo kun je gemakkelijk voorbeelden van video’s bekijken terwijl je het aanbod verkent.

Ondertiteling in Skype?

Skypen met iemand die een andere taal spreekt lastig? Met het nieuwe dicteerprogramma van Skype niet meer! De chatdienst gaat videogesprekken live ondertitelen. Dit doen ze met behulp van kunstmatige intelligentie. Skype luistert live mee met het gesprek, waardoor woorden op de juiste manier gedicteerd kunnen worden. De functie rolt geleidelijk uit en is beschikbaar in twintig talen. Helaas wordt Nederlands op dit moment nog niet ondersteund. Wil je een Skype-gesprek live laten vertalen? Dan moet je de functie voor gebruik wel handmatig activeren. Dit kan door het wijzigen van de gespreksinstellingen.

Samenwerking Ikea & Pinterest

Ikea start een samenwerking met Pinterest en komt met de campagne ‘Pinnen is winnen’. Met deze campagne daagt Ikea gebruikers uit om hun eigen verlanglijstje te maken. Ze zijn deze samenwerking aangegaan omdat Pinterest een ideaal platform is om mensen te bereiken die wooninspiratie willen opdoen. Deelnemers kunnen een bord maken met de naam ‘Ikea wishlist’. Hierop kunnen ze hun favoriete Ikea-producten op pinnen. De gebruiker met het leukste bord wint de producten op zijn of haar verlanglijstje oplopend tot een bedrag van € 500,-.

Frederike den Ottelander, consumer & customer engagement manager bij Ikea: ‘’We zijn het eerste en enige merk dat dit heeft. We gaan organische content bij de gebruikers in de spotlights zetten. Hierdoor krijgt de winactie een prominente plek op Pinterest waardoor het extra opvalt.’’

Omdat ‘promoted pins’ in Nederland nog niet beschikbaar zijn, wordt er alleen gewerkt met organische content. Een ludieke actie! Ga jij meedoen?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.