Hoe gaat het nu met Facebook?
06-04-2018

ZIGT #socialmedia
Hoe gaat het nu met Facebook?

Facebook werd de afgelopen weken sterk in de spotlight gezet omdat het data gelekt heeft. Wat is de huidige status omtrent Facebook? En welke nieuwtjes kwamen wij nog meer tegen in social media land? Deze vrijdagmiddag praten wij je bij!

Facebook: contracten met datahandelaren worden beëindigt

Om de privacy van haar gebruikers te dekken beëindigt Facebook de samenwerking met grote datahandelaren.  Deze partijen verkochten jarenlang data van Facebookgebruikers door aan adverteerders. Zij konden op deze manier specifieke doelgroepen aanspreken. Voor adverteerders is het nog wel mogelijk om te meten hoeveel impressies de advertenties hebben opgeleverd.

Alle privacy instellingen in een duidelijk overzicht

Facebook maakt het gebruikers makkelijker om gegevens af te schermen. Waar je voorheen 20 pagina’s moest doorlezen zal er binnenkort een duidelijk overzicht gemaakt worden waar de privacy instellingen terug te vinden zijn. Facebook geeft als verklaring: “We hebben de afgelopen week gezien dat we harder moeten werken om ons beleid te kunnen waarborgen. Ook willen we mensen helpen te begrijpen hoe Facebook werkt en waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt met betrekking tot data.”

Gebruikers vinden persoonlijke informatie, likes, reacties, foto’s en contacten terug in het overzicht. Het vernieuwde privacycentrum wordt in de komende weken uitgerold

Snapchat: videobellen met je hele vriendengroep!

Op Snapchat wordt het tegenwoordig nóg gezelliger. Op zeer korte termijn kun je namelijk video- en audiobellen in groepen. Als je nu denkt dat het maximale aantal rond de 5 personen ligt, heb je het helemaal mis. In een videogesprek kunnen wel 16 Snapchatgebruikers deelnemen en in een audio only gesprek het dubbele, namelijk 32 personen. Je kunt een groepsgesprek beginnen door in een chatgroep op het telefoon- of camera-icoontje te klikken.

Eindelijk: de LinkedIn Native Video Ad is er!

Het was eerst nog niet mogelijk om een native video als advertentie in te zetten op LinkedIn, maar gelukkig volgt ook LinkedIn de video-trend waar wij al eerder over spraken. De video moest eerst geplaatst worden op een ander platform (YouTube of Vimeo) voordat de link geplaatst kon worden in de advertentie. Maar, dit hoeft nu niet meer! Adverteerders kunnen vanaf heden gewoon een video uploaden op LinkedIn om te gebruiken in advertenties. Wij verwachten daarom ook steeds meer videocontent te zien op LinkedIn.

Shopping advertenties op Pinterest

Pinterest heeft de uitbreidingen van het Shopping Ads-programma getest onder grote retailers. En met succes! Zo nemen meer retailers deel aan het programma en ziet het er naar uit dat de functie ook in Europa beschikbaar komt. Een aantal grote retailers gebruiken de functie al, waaronder IKEA.

Winkelen mensen graag op Pinterest? Ja! Uit onderzoek blijkt dat 90 procent van de pinners op het platform aankoopbeslissingen neemt en dat 70 procent van de gebruikers het platform gebruikt om via pins nieuwe producten te vinden. Met de nieuwe shopping advertenties kunnen bedrijven hun producten automatisch promoten op Pinterest. Dit is vooral handig voor bedrijven die een uitgebreid assortiment hebben en veel Pinterest-advertenties willen inzetten. Eerder deze maand lanceerde Pinterest de Shop the Look tool.

De eerste virtuele influencer op Instagram

Bekende mensen hebben op social media vaak een groot bereik onder de doelgroep die voor een merk belangrijk is. Naast deze grote social media influencers, gaan bedrijven steeds meer samenwerken met micro-influencers. Daarover hebben we eerder geschreven. Nu is er een andere variant ontstaan, namelijk de virtuele influencer!

Lil Miquela, een 19-jarige influencer uit Los Angeles, heeft op Instagram een virtuele avatar. Opvallend is dat deze influencer eigenlijk een door de computer gecreëerd Instagrampersonage is. Toch lijkt ze het leven te leiden van een echt persoon. Ze werkt voor verschillende grote fashion merken, maar plaatst ook foto’s over galerie-openingen en selfies. Inmiddels heeft Lil Miquela zo’n 850.000 volgers op Instagram.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.