Instagram advertenties worden niet herkend
23-11-2018

ZIGT #socialmedia
Instagram advertenties worden niet herkend

Voordat de vrijmibo begint willen we je graag even op de hoogte brengen van een aantal interessante updates op het gebied van social media. Een tip van de sluier van de social update van deze week: Instagram volgers worden minder belangrijk en er is meer aan de hand…

Drie kwart van Nederlandse jongeren herkent Instagram-advertenties niet

Opvallend nieuws kwam deze week voorbij met betrekking tot het onderzoek van Kantar Public. Uit onderzoek onder jongeren tussen 13 en 18 jaar is gebleken dat drie kwart niet door heeft wanneer een bericht op Instagram gesponsord is. Daarnaast zijn de jongeren ook niet in staat om overduidelijk gemanipuleerde foto’s te herkennen en weet drie op de vijf jongeren niet dat influencers geld verdienen met het maken van YouTube video’s of andere social posts.

Verder laat het onderzoeksbureau weten dat een groot deel van de jongeren niet op de hoogte zijn van de gezondheidsproblemen die gevolgen zijn van urenlange smartphonegebruik. Alleen toenemende bijziendheid is relatief bekend onder alle jongeren, behalve de groep achterlopers. Van gevolgen als overgewicht en geheugenproblemen zijn jongeren zich niet bewust.

Aantal Instagram volgers minder belangrijk

De komende weken vinden er wat veranderingen plaats in je Instagram profiel. Het platform wil namelijk minder nadruk leggen op het aantal volgers van gebruikers. De volgers aantallen zullen niet meer prominent bovenaan het profiel zichtbaar zijn en worden in een kleiner lettertype weergegeven. Daarnaast krijgen merken en bekende personen meer buttons. Zoals de optie om contact op te nemen of direct een bestelling te plaatsen. De veranderingen zijn bedoeld om je Instagram connecties beter inzichtelijk te maken in plaats van het tonen van cijfers.

Naast deze ontwikkelingen werkt Instagram ook hard aan nieuwe shopfuncties binnen het platform. Zo zijn er afgelopen week nieuwe functies bekendgemaakt die gebruikers aan zet om meer producten te bestellen. Zo kun je binnenkort producten die in video’s worden getoond, bewaren in een ‘shopping selection’, een soort verlanglijstje, waarna je de producten kunt bestellen. In Instagram Explore vind je nu een winkelkanaal, dit is als het ware een gepersonaliseerde pagina met favoriete onderwerpen.

Jacht geopend op gekochte volgers en likes

Instagram gaat accounts die volgers en likes kopen de komende tijd scherper in de gaten houden. Ze hebben een tool ontwikkeld waarmee accounts die hier gebruik van maken herkend worden. Eén van de maatregelen is dat valsspelers gevraagd wordt om het wachtwoord te wijzigen. Hiermee voorkomen ze dat bedrijven met verkeerde bedoelingen toegang krijgen tot een Instagram account. Wij zijn heel benieuwd naar deze ontwikkelingen!

Binnenkort ook stories op LinkedIn?

De vraag is natuurlijk of het past bij een zakelijk platform, maar LinkedIn test momenteel Stories in Amerika. De gebruikersdoelgroep bestaat voornamelijk uit studenten. Zij kunnen alleen video’s plaatsen en na één week zijn deze weer verdwenen. Studenten kunnen de video’s in afspeellijsten van hun universiteit bekijken.

De nieuwe feature zorgt ervoor dat studenten meer ervaringen delen, bijvoorbeeld met betrekking tot stage lopen of projecten. Deze ervaringen kunnen vervolgens bekeken worden door mogelijke werkgevers. Er is nog niks bekend over de lengte van de video’s. LinkedIn laat weten dat de filmpjes gemiddeld tussen de 30 en 45 seconden duren. Of deze optie in meerdere landen wordt uitgerold is nog niet bekend.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.