
ZIGT #socialmedia
Instagram gaat likes verbergen en Facebook lanceert “afluisterapp”
Dat social media continu in beweging blijft blijkt maar weer uit de update voor deze week. ZIGT praat je bij over de ontwikkelingen op Instagram, Twitter, Snapchat en Facebook. Zo worden het aantal likes binnenkort verborgen op Instagram en brengt Facebook een nieuwe app uit waarmee inzichtelijk wordt hoeveel tijd mensen aan apps besteden. Maar er is veel meer nieuws!
Instagram gaat likes verbergen
Onlangs kondigde we het gerucht al aan, maar het lijkt erop dat we steeds dichterbij een Instagram komen waarbij het aantal likes zijn verborgen. Instagram is een test gestart onder een beperkte groep gebruikers in Canada. Mensen zien wel hoeveel likes hun posts krijgen, maar hun volgers kunnen deze cijfers niet zien. “We willen dat je volgers zich richten op wat je deelt, niet hoeveel likes je posts krijgen”, zegt Instagram tegen gebruikers die tot de test behoren. “We willen dat mensen zich minder druk maken over hoeveel likes ze op Instagram krijgen en wat meer tijd besteden aan het verbinden met mensen waar ze om geven”, aldus Instagram-hoofd Adam Mosseri tijdens F8. Wij zijn erg benieuwd wat voor effect deze ontwikkeling gaat hebben op het platform. De verwachting is dat reacties belangrijker gaan worden. Wat vind jij ervan dat Instagram likes wil gaan verbergen?
Ontwikkelingen in Instagram Stories
Instagram heeft een aantal nieuwe ontwikkelingen gelanceerd in de Stories. Zo kun je sinds begin deze maand songteksten toevoegen. De teksten komen in de video’s en foto’s van de gebruikers te staan. De animatiestijl en lettertype kunnen aangepast worden. Momenteel geldt dit alleen voor de landen waar muziek in Stories al beschikbaar is. Daarnaast voegt Instagram, naast foto’s, video’s en IGTV-video’s, ook Stories toe aan het verken-tab. De Stories worden automatisch afgespeeld en aangepast naar de interesse van de gebruikers.
Nieuwe Instagram AR-filters en camera-indeling op komst
Gebruik jij regelmatig filters in Instagram Stories? Dan hebben we leuk nieuws voor je! Er komen namelijk nieuwe AR-filters aan. Instagram stelt zijn AR-platform open voor externe ontwikkelaars. Binnenkort kunnen ontwikkelaars aan de slag met nieuwe filters in de Spark AR-tool, een platform van Facebook. Makers van de nieuwe filters kunnen deze gebruiken in het Stories, zodat jij deze vervolgens kan gebruiken in je eigen Stories. Op deze manier worden de nieuwe filters over Instagram verspreid. Gezien het succes van Instagram Stories verwachten we snel veel nieuwe filters van andere merken.
Tijdens de F8-conferentie werd ook aangekondigd dat de camera-indeling in Instagram wordt vernieuwd. Zo wordt Instagram Stories eenvoudiger gemaakt met nieuwe onderdelen: Live, Camera en Create. Live is vanzelfsprekend voor live uitzendingen en met de functie Camera kun je verschillende filters en dergelijke opties gebruiken. Met de derde functie, Create, kun je nog meer opties toevoegen zoals effecten en teksten.
Binnenkort ook Instagram Shopping voor influencers
Instagram zit niet stil, want er is nog meer nieuws. Zo krijgen naast bedrijven nu ook influencers toegang tot de Instagram Shopping functie. Gebruikers kunnen bij een post van een influencer de producten zien welke gepromoot worden en deze direct aanschaffen in de app. Een mooie toevoeging! Dit scheelt een hoop screenshots en berichten voor de product details.

Gaat Twitter een nieuwe weg in?
In de US gaat Twitter samenwerken met grote mediapartijen. Zij willen hiermee het centrale punt worden waar gepraat wordt over grote wereldwijde gebeurtenissen. Ze gaan samenwerken met partijen het gebied van sport, nieuws en live entertainment. Twitter gaat ‘premium content’ aanbieden van deze grote mediapartijen. Een voorbeeld van deze partijen zijn NFL (American Football), Wallstreet Journal, Live Nation (concerten) en Time Magazine. Wij zijn erg benieuwd hoe dit zich ontwikkeld en of dit een wereldwijde verandering op Twitter zal bewerkstelligen.
Snapchat werkt aan evenementfunctie
De geruchten gaan de ronde dat Snapchat werkt aan een nieuwe functie waarmee gebruikers zelf evenementen kunnen aanmaken. Een programmeur zou deze functie ontdekt hebben. Snapchat-gebruikers kunnen een tijd en plaats invoeren en met elkaar communiceren in een groepschat van het evenement. Het is nog onduidelijk of de evenementen openbaar of alleen met vrienden gedeeld kunnen worden. Snapchat heeft geen verdere informatie vrijgegeven over deze mogelijkheid, het is daarom niet zeker of dit daadwerkelijk uitgerold wordt.
Op korte termijn In-app shop ook op Snapchat
Op korte termijn zal Snapchat een nieuwe tool uitrollen waarmee influencers en merken producten via hun eigen Snapchataccount kunnen verkopen. Bij een beperkt aantal influencers en merken is deze mogelijkheid al beschikbaar waarbij zij in hun Snapchat-account met behulp van webwinkelsoftware een shop krijgen. Door het swipen van foto’s en video’s kunnen volgers een of meerdere aankopen binnen de app voltooien.
Met deze nieuwe ontwikkeling hoopt Snapchat meer betrokkenheid binnen de app te realiseren en ondernemers de kans te bieden meer verkopen te genereren.
Facebook Dating komt naar Nederland
We ‘Tinderen’ er op los in Nederland, maar misschien verandert dit binnenkort. Facebook Dating komt namelijk binnenkort naar Nederland. Daarmee gaat Facebook de concurrentie aan met diensten als Tinder maar ook Lexa en Relatieplanet. Echter is de verwachting niet dat veel mensen overstappen op Facebook Dating. Er is namelijk nog veel onduidelijkheid over de veiligheid en wat Facebook met de extra persoonlijke informatie doet die jij opgeeft bij het gebruiken van Facebook Dating. Wij houden je op de hoogte bij nieuwe ontwikkelingen!
‘Afluisterapp’ gelanceerd door Facebook
Facebook brengt een nieuwe app uit waarmee het bedrijf in kaart wil brengen wat mensen met hun smartphone doen. De nieuwe app, genaamd Study, verzamelt onder meer informatie over de apps die mensen geïnstalleerd hebben, maar ook hoeveel tijd mensen aan apps besteden en welke functionaliteiten binnen apps populair zijn. In ruil voor deze informatie krijgen gebruikers een financiële vergoeding. Facebook belooft de gegevens niet te delen met derden. De informatie is alleen bedoeld ‘voor het maken van betere producten voor de Facebook-community’. Hoe denk jij over een app als deze?
Facebook gaat daarnaast verder met ontwikkeling cryptomunt
Begin volgend jaar wil Facebook zijn eigen wereldwijde cryptomunt lanceren. Met de nieuwe wereldmunt kunnen de 2,4 miljard gebruikers van Facebook, Whatsapp en Instagram straks onderling betalen. Ook onderhandelt Facebook met webwinkels om het als betaalmiddel beschikbaar te maken. Facebook noemt de munt ‘GlobalCoin’ en kan met deze munt een grote uitdager worden voor de gevestigde banken. Wel komt dit nieuws op een gevoelig tijdstip en vragen veel mensen zich af hoe het zit met privacy. Wij zijn benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen!
Whatsapp advertenties zijn fullscreen
Op een besloten event in Rotterdam heeft Facebook laten zien hoe advertenties op Whatsapp eruit gaan zien. Het gaat om fullscreen advertenties die te zien zijn in het status gedeelte van de app. Daarnaast zal het ook mogelijk worden om een Whatsapp-knop toe te voegen in Facebook en Instagram advertenties, zodat gebruikers direct contact kunnen opnemen naar aanleiding van een advertentie. Begin volgend jaar zullen de functies uitgerold worden.
Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.