Instagram gaat pesten detecteren met AI en Snapchat introduceert originele series
12-10-2018

ZIGT #socialmedia
Instagram gaat pesten detecteren met AI en Snapchat introduceert originele series

Deze week zijn er weer veel interessante ontwikkelingen op social media gebied die wij graag met je delen. Zo gaat Instagram pestgedrag detecteren met kunstmatige intelligentie en zijn ze bezig met het ontwikkelen van langere Instagram Stories. Facebook introduceert deze week haar allereerste hardware gadget en Snapchat slaat een interessante richting op met Snapchat Originals series. Het belooft een interessante update te worden. Veel leesplezier!

Kunstmatige intelligentie tegen pesten

Cyberpesten is helaas een veelvoorkomend probleem. Zo ook op Instagram. Om dit tegen te gaan werden berichten al automatisch gerapporteerd op basis van bepaalde trefwoorden. Instagram gaat nu een stapje verder en zet kunstmatige intelligentie (AI) in bij het opsporen van pestgedrag in zowel foto’s als bijschriften. Indien mogelijk pestgedrag wordt gedetecteerd, wordt dit doorgestuurd naar de menselijke moderators van het bedrijf. Volgens Instagram wordt met de inzet van kunstmatige intelligentie significant meer pestgedrag opgespoord en verwijderd. Er is nog een hoop werk aan de winkel, maar dit is zeker een stap in de goede richting!

Langere Instagram Stories delen

Instagram is weer bezig met nieuwe updates, waaronder langere Instagram Stories. Waar het nu alleen nog mogelijk is om video’s van maximaal 15 seconden te delen, kunnen we straks vanuit de Instagram-app zelf langere video’s delen. Je houdt gewoon de opname-knop ingedrukt. Wanneer het limiet van 15 seconden is bereikt, verschijnen er boven de opname-knop twee kleine thumbnails. Dit geeft aan dat de opname van de volgende video is begonnen. Deze functie is te vergelijken met Snapchat, waar precies hetzelfde mogelijk is. De feature wordt langzaam uitgerold, dus nog even geduld!

Onderling communiceren met Facebook Workplace

In 2016 heeft Facebook een versie van het platform speciaal voor bedrijven ontwikkeld, genaamd Facebook Workplace. In deze versie van Facebook kun je binnen je eigen bedrijf eenvoudig met elkaar communiceren. Zo kun je onder andere updates geven over de voortgang van een project en onderling problemen oplossen. Vergelijkbare platformen zijn Yammer of Slack. Deze week heeft Facebook Workplace nieuwe ontwikkelingen doorgevoerd waaronder een algoritmische feed en een beveiligingscontrole bij een noodgeval of incident. Het platform heeft binnen het 2-jarig bestaan al 30.000 bedrijven verzameld. Wij zien zeker potentie in deze nieuwe versie van Facebook!

Videochatten met Facebook Portal

Facebook kondigde deze week ook hun allereerste eigen gadget aan: de Facebook Portal. Dit is een device waarmee je kunt videochatten met je Facebook vrienden. Hiermee maakt Facebook haar eerste stap in de hardware markt. De Facebook Portal is een beeldscherm met ‘Smart Camera’. Wat maakt deze ‘Smart Camera’ dan zo smart? De camera van de Facebook Portal kan mensen volgen die een kamer inlopen en zoomt automatisch uit wanneer er meerdere mensen in beeld komen. Ook tof, de Facebook Portal heeft een aantal augmented reality camera-effecten en je kunt tijdens het videochatten met z’n allen naar muziek luisteren via bijvoorbeeld Spotify.

Originele Snapchat series

Snapchat heeft veel concurrentie van Instagram en blijft op zoek naar nieuwe manieren om hun gebruikers dagelijks te laten terugkeren naar de app. Hun nieuwste idee: Snapchat Originals series. Hiervoor zetten zij bekende producers van series zoals Keeping Up With The Kardashians en Friday Nigh Lights in. De zogenaamde ‘Snapchat Originals’ krijgen een eigen onderdeel bij de ontdekpagina van de app. Tijdens het kijken naar deze series kun je gebruik maken van een ‘Show Portal Lens’. Via deze augmented reality lens bevind je je in een scene van de serie. Ook is er een ‘Reaction Lens’ waarmee je jouw mening over de serie kunt achterlaten. Snapchat slaat een interessante richting in met deze Originals series en wij zijn erg benieuwd naar de mening van de gebruikers over deze ontwikkeling. We houden je op de hoogte!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.