Instagram stories delen met je beste vrienden en opnieuw een Facebook schandaal
07-12-2018

ZIGT #socialmedia
Instagram stories delen met je beste vrienden en opnieuw een Facebook schandaal

Deze week een korte, maar krachtige social update met een aantal leuke nieuwtjes over Instagram en (ja, alweer) een pikante onthulling over Facebook…

Deel je Instagram Stories alleen met beste vrienden

Wil je op Instagram Stories meer persoonlijke content plaatsen? Maar deel je dit liever niet met al je volgers? Met de nieuwste update is er nu de mogelijkheid om je Instagram Stories alleen met je beste vrienden te delen. Je kunt zelf je ‘beste vrienden’ lijst aanmaken. Dit kun je doen via het icoontje met drie horizontale streepjes op je profielpagina. Zodra je een nieuwe Instagram Story gaat delen, kun je door middel van het groene icoontje ‘beste vrienden’ het verhaal alleen delen met de door jou aangemaakte lijst. Je kunt Instagram Stories gedeeld met een speciale lijst herkennen aan de groene cirkel.

Facebook maakt delen van collecties van bewaarde berichten mogelijk

Met de nieuwste update van Facebook kun je je bewaarde items delen met groepen vrienden. Het is al langer mogelijk om berichten op een tijdlijn, advertenties en pagina’s op te slaan in een persoonlijk archief. Deze bewaarde items zijn vervolgens te bundelen in een collectie. Op deze manier kunnen gebruikers een overzicht maken van grappige video’s, leuke restaurants, mooie vakantiebestemmingen, artikelen om later te lezen óf zelfs cadeau ideeën. Ideaal voor de kerstdagen! Je kunt collecties aanmaken onder ‘opgeslagen’ of direct wanneer je een item bewaard. Zodra je een collectie hebt aangemaakt, kun je deze nu ook delen met je vrienden. De nieuwe functie wordt komende week uitgerold onder alle Facebook-gebruikers.

Facebook gaf partijen speciale toegang tot gebruikersdata

Dit jaar staat in het teken van Facebook schandalen. Zo ook weer deze week. Uit interne mails van Facebook is gebleken dat zij bepaalde partijen eind 2014 en begin 2015 speciale toegang gaven tot gebruikersdata, terwijl in 2014 besloten werd dat app-ontwikkelaars niet langer gebruik mogen maken van deze data. Het gaat om bedrijven als Netflix, Lyft en Airbnb. Zuckberg heeft altijd volgehouden gebruikersgegevens niet door te verkopen, maar nu blijkt dat niet de waarheid te zijn.

Facebook heeft deze data zelfs gebruikt om rivalen dwars te zitten. Bij de opkomst van het video platform Vine van Twitter heeft Facebook de ‘Login met Facebook’ optie opgeheven. In de documenten is te zien dat Zuckerberg hier goedkeuring voor geeft. Facebook reageert dat de documenten uit context getrokken zijn. Wij weten op dit moment niet zo goed wat we moeten geloven, maar zijn heel benieuwd hoe Facebook zijn geloofwaardigheid in 2019 gaat herstellen.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.