Meer inzicht in advertenties en Instagram blijft innoveren
05-07-2018

ZIGT #socialmedia
Meer inzicht in advertenties en Instagram blijft innoveren

Deze week is het opnieuw niet stil geweest in social media land. Facebook en Twitter geven meer informatie over advertenties, Instagram geeft aan wanneer je helemaal bij bent en als afsluiter experimenteert Snapchat met games. De social update van deze week.

Advertenties van je concurrent zichtbaar

Binnen Facebook kun je vanaf heden kijken wat andere bedrijven doen op het gebied van advertising. Facebook wil op deze manier transparantie bieden in advertenties. Maar hoe kom je daar terecht? Je gaat naar de Facebookpagina van een door jou gekozen bedrijf. In het linker menu onder de naam van het bedrijf zie je de optie ‘Informatie en advertenties’. Door daarop te klikken krijg je een overzicht te zien van de advertenties van het bedrijf.

Ook Twitter geeft meer inzicht in advertenties

Vanaf deze week biedt na Facebook ook Twitter meer inzicht in vooral politieke advertenties. Gebruikers kunnen informatie over politieke advertenties terugvinden op een nieuwe pagina. Daarmee reageert het platform op potentiële regelgeving in de Verenigde Staten. Je kunt nu onder meer zien op wie de advertentie gericht is, hoeveel ervoor betaald wordt en hoe vaak de advertentie gezien is. Het beleid geldt tot nu toe alleen voor de landelijke verkiezingen in de Verenigde Staten.

Instagram introduceert Video Chat

Instagram blijft de gebruikers verrassen met nieuwe features. Vanaf heden kun je videochatten in Instagram Direct, de chatfunctie van Instagram. Dit kun je doen met één persoon of een groep. Er is een nieuwe camera icoon toegevoegd in het gesprek. Wanneer je met iemand wilt videochatten, wordt diegene met een ringtone gebeld.

Stop met scrollen!

Instagram vertelt tegenwoordig wanneer je alle nieuwe posts van de afgelopen 48 uur hebt gezien. Op dit moment is Instagram met deze functie aan het testen onder hele actieve gebruikers. Deze nieuwe functie is een goede oplossing voor de (helaas blijvende) niet-chronologische tijdlijn van Instagram, waarbij gebruikers bang kunnen zijn dat ze content missen en maar blijven scrollen. Deze feature is dan ook met de reden opgezet om gebruikers niet te veel tijd te laten besteden op social media.

Nog meer veranderingen in Instagram

Ook de ‘Explore’-functie op Instagram heeft een make-over gekregen. Gebruikers kunnen nu makkelijker zoeken tussen de posts en accounts. Ook geeft de app gebruikers meer controle over wat ze kunnen zien in ‘Explore’ door middel van verschillende topics waar je tussen kunt swipen. Je kunt zelfs verschillende topics verwijderen als het je niet interesseert. Ten slotte heeft Instagram een paar nieuwe camera effecten aangekondigd die ontworpen zijn door Ariana Grande, Buzzfeed, Lixa Koshy Baby Ariel en NBA. Instagram geeft aan dat dit nog maar het begin is, wij zijn erg benieuwd!

Binnenkort games beschikbaar in Snapchat?

Om nieuwe gebruikers aan te trekken wil Snapchat games gaan aanbieden in de app. Zij zouden hiervoor al afspraken gemaakt hebben met één uitgever van games. Het is de bedoeling dat de games in een platform binnen Snapchat worden aangeboden door derde ontwikkelaars. Denk hierbij aan een soort appstore. Deze nieuwe toevoeging kan een potentiële nieuwe inkomstenbron voor Snapchat worden. De voorspelling is dat het platform met games in het najaar live gaat.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.