Nieuwe features en restricties
23-02-2018

ZIGT #socialmedia
Nieuwe features en restricties

Het is weer vrijdag! We blikken terug op een week #socialmedia. In de afgelopen dagen maakte Google bekend dat zij Stories in de zoekresultaten gaan opnemen, geeft Snapchat gratis advertentietegoed aan bedrijven en voert Twitter nieuwe regels in. Meer weten? Lees het artikel en je bent weer helemaal bij.

Google aan de slag met Stories

Wie Snapchat of Instagram gebruikt, kent de Stories wel. Kun jij geen genoeg van krijgen van deze verhalen? Dan hebben we goed nieuws voor je. Google introduceert namelijk Stories in de zoekresultaten op je smartphone.

Met AMP Stories van Google kun je Stories maken in HTML code, waarmee je de verhalen nog interactiever en visueel aantrekkelijker maakt. Google verwacht dat deze Stories, die in de zoekresultaten verschijnen, een groot publiek zal bereiken. Onze social media specialisten zien in deze ontwikkeling geen toegevoegde waarde. Immers, men gebruikt Google om naar informatie te zoeken en niet naar Stories. De zoekmachine is tenslotte geen social media platform. Wat ons ook opvalt is dat er geen advertenties aan de verhalen toegevoegd kunnen worden.

Google gaat de komende maanden testen hoe het publiek op AMP Stories reageert. Wil jij een AMP Story maken? Dat kun je hier doen.

Gratis adverteren op Snapchat

Snap geeft gratis advertentietegoed aan bedrijven die actief zijn op andere concurrerende platformen, zoals Instagram. Adverteerders die nooit eerder op Snapchat geadverteerd hebben, kunnen op dit platform kosteloos verticale video-advertenties gaan verspreiden. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten zij een business-account hebben en dit formulier invullen.

Op Snapchat worden foto’s en video’s standaard verticaal weergegeven. Dit geldt niet alleen voor de content die Snapchatters zelf maken, maar ook voor advertenties. De advertenties moeten daarom verticaal aangeleverd worden.

Ook al gaat het financieel beter gaat met Snap, blijft het een uitdaging om gebruikers vast te houden en nieuwe te werven. Door meer adverteerders op het platform te hebben, hoopt Snap de advertentieruimte tegen een hoger bedrag te kunnen verkopen.

Dezelfde tweet versturen met meerdere accounts verboden

Twitter heeft afgelopen woensdag nieuwe regels bekend gemaakt. Volgens het platform mogen de gebruikers niet meer met meerdere accounts dezelfde berichten tweeten, re-tweeten of leuk vinden. Met apps zoals Tweetdeck kunnen er namelijk tweets op meerdere accounts publiceren. Ontwikkelaars van dit soort apps hebben tot 23 maart de tijd om deze functies te verwijderen. De regels gelden niet voor waarschuwingen over het weer, noodgevallen of andere aankondigingen van openbare diensten.

Naast deze nieuwe regel heeft Twitter ook bekendgemaakt strenger op te treden tegen gebruikers die zelfmoord en zelfverwonding verheerlijken. Berichten die de regels schenden worden door het sociale netwerk verwijderd.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.