Nieuwe mogelijkheden om vakantiegangers te inspireren
17-03-2018

ZIGT #socialmedia
Nieuwe mogelijkheden om vakantiegangers te inspireren

Deze week hebben we een uitgebreide update voor je! Verschillende kanalen hebben hun advertentie-mogelijkheden aangepast. Zo kunnen er op Facebook voortaan vakantiegangers bereikt worden, gaat Twitter de advertentieverkoop automatiseren en past LinkedIn het meten van campagneresultaten aan. Dit en meer lees je in de #socialmedia update!

Vakantiegangers targeten in de voorbereidende fase op Facebook

Facebook komt met een nieuwe advertentiemogelijkheid. Reisadverteerders kunnen voortaan mensen tijdens het inspiratieproces voor hun reis bereiken met advertenties. Met ‘trip consideration’ kunnen adverteerders speciale deals en populaire vakantiebestemmingen tonen om de doelgroep te motiveren voor een specifieke vakantiebestemming. Uiteraard biedt deze trip consideration de mogelijkheid om direct te boeken.

Facebook speelt met deze nieuwe mogelijkheid slim in op de consument. Facebook merkte al eerder op dat veel mensen op social media platforms vakantie ideeën opdoen. Zo vonden 68% van de millennials inspiratie voor hun vakantie op Facebook en 60% op Instagram. De nieuwe tool is beschikbaar via Facebook, Instagram en Audience Network.

LinkedIn verandert het meten van campagneresultaten

LinkedIn heeft recentelijk de manier van het meten van de impressies veranderd. Nu wordt een impressie gemeten wanneer minstens 50% van de advertentie in beeld is van de gebruiker voor ten minste één seconde op desktop en 300 milliseconden op mobiel.

Volgens LinkedIn zullen we de resultaten van deze aanpassing vooral terugzien in de statistieken van de campagnes. In de campagnes zullen voortaan minder impressies worden gerapporteerd. Ook voorspelt LinkedIn dat de CTR logischerwijs hoger gaat worden. Wij zijn benieuwd of wij dit snel gaan merken in onze campagnes… We houden je op de hoogte!

Wees aardig voor elkaar op LinkedIn

Je verwacht misschien dat binnen een professioneel netwerk iedereen zich ook zodanig gedraagt. In de praktijk blijkt dit echter niet zo te zijn. Daarom heeft LinkedIn nieuwe Professional Community Policies aangekondigd. Ze gaan harder optreden tegen gebruikers die het beleid overtreden en spam, ongepaste of beledigende content verspreiden. Leuk detail: een van de nieuwe regels is ‘aardig zijn’. Alle LinkedIn-leden kunnen updates die ze ongepast vinden, permanent verbergen door rechtsboven in de update op ‘verbergen’ te klikken.

Twitter gaat advertentieverkoop automatiseren

Twitter is van plan om haar advertentieverkoop volledig te automatiseren. Het platform gaat met deze vorm van programmatic buying veel verder dan andere sociale media. Door Twitter te koppelen aan externe systemen kunnen er bijvoorbeeld automatisch video-advertenties worden ingekocht. Op welke termijn dit gaat gebeuren is nog niet duidelijk. We houden je op de hoogte!

Voor iedereen een blauw vinkje op Twitter

De blauwe vinkjes gaan op de schop! In 2009 voerde Twitter de blauwe vinkjes in om aan te geven dat de identiteit van die gebruiker is bevestigd. Eerst was dit alleen beschikbaar voor celebraties, journalisten en bloggers. Accounts met een vinkje worden door gebruikers eerder als geloofwaardig gezien en het kan lijken alsof Twitter diegene steunt. Volgens Twitter is dit niet de bedoeling van de vinkjes en daarom komt het binnenkort voor iedereen beschikbaar. Wil jij een blauw vinkje achter je naam?

Twitter werkt aan een Snapchat-achtige functie

Er zijn geruchten dat Twitter aan een Snapchat-achtige videofunctie werkt. Het zou lijken op de Discover-tab zoals die in Snapchat te zien is. Het bedrijf wil meer met video gaan doen en een verzamelpagina voor populaire video’s zou hierbij helpen. Ook zou deze functie voor meer advertentiemogelijkheden zorgen op het platform.

Instagram en Snapchat hebben GIF functie uitgeschakeld

Met Instagram en Snapchat kun je via Giphy geen GIFjes meer delen. Waarom? Beide platformen hebben aangegeven dat de functie is verwijderd, omdat een GIFje met een racistische boodschap de ronde deed. Als je nu in de Instagram-app een Story maakt en de toevoegingen checkt, zie je inderdaad niet meer de optie om een GIF toe te voegen. Het is niet bekend wanneer de functie weer beschikbaar is. Wij hopen dat we de bewegende plaatjes binnenkort weer kunnen delen!

Komt de chronologische tijdlijn op Instagram terug?

Vorig jaar voerde Instagram een grote aanpassing door, waarbij Instagram door middel van een algoritme ging bepalen welke content gebruikers te zien krijgen. Dit leidde tot behoorlijk wat weerstand onder de Instagrammers. Voor hen hebben we goed nieuws, want het lijkt erop dat het platform hierop terug komt. In het bèta-programma test Instagram nieuwe functies, waaronder een tijdlijn op chronologische volgorde. Gaat Instagram terug naar de basis? De tijd zal het leren.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.