Pincodes, permanente Stories en populaire hashtags
08-12-2017

ZIGT #socialmedia
Pincodes, permanente Stories en populaire hashtags

Wat speelt er in social media land? Het Social & Content team praat je graag bij over de laatste ontwikkelingen op #socialmedia. Van Facebook Messenger Kids tot ‘Pincodes’ op Pinterest. En van populaire hashtags op Twitter tot permanente Stories op Instagram. Lees hieronder wat ons de afgelopen week is opgevallen.

Facebook voor kinderen

Gebruikers van Facebook moeten ten minste 13 jaar oud zijn om een account te mogen maken. Facebook heeft recent een app voor kinderen onder de 13 jaar gepresenteerd, genaamd ‘Messenger Kids’. Volgens Facebook kunnen kinderen met deze app veilig met familie en vrienden chatten. Ouders houden toezicht en kunnen de app bedienen via hun eigen Facebook-account. Het verschil met de gewone Messenger app is dat kinderen geen advertenties te zien krijgen en de informatie over de kinderen niet gebruikt mag worden voor reclamedoeleinden.

Pinterest komt met Pincode

Pinterest werkt met een selecte groep merken en bedrijven om ‘Pincodes’ te introduceren. Je kunt de Pincode vergelijken met een QR-code. Het is voor bedrijven geschikt om bezoekers naar hun Pinterest-pagina, een specifieke afbeelding of app te leiden. De Pincode kan bijvoorbeeld geplaatst worden in de winkel of op een bepaald product. Ook kunnen gebruikers een persoonlijke Pincode delen met vrienden en familie, zodat zij diegene gemakkelijk en snel op Pinterest kunnen volgen.

Permanente Stories op Instagram

De nieuwste versie van Instagram heeft de mogelijkheid om – naast je normale Stories – extra Stories te maken. Als gebruiker kun je gearchiveerde Stories als ‘Stories Highlights’ opslaan. Deze collectie van verhalen wordt dan in de horizontale balk bovenaan het profiel getoond. Met deze nieuwe optie blijven de Stories permanent op het profiel staan. Het leuke is: je kunt er zoveel maken als je wilt! Met deze nieuwe functie benadrukt Instagram het belang van herinneringen en kunnen gebruikers nog beter laten zien wie zij zijn. Niet voor niets worden Instagram Stories als de meest kansrijke content op Instagram gezien.

Instagram waarschuwt voor dierenleed

Wie op Instagram naar foto’s met wilde dieren zoekt, krijgt sinds kort een waarschuwing te zien. Het gaat hierbij om foto’s met bepaalde hashtags die kunnen aanzetten tot schadelijk gedrag voor dieren en het milieu. Denk bijvoorbeeld aan toeristen die hun selfies met koalaberen, apen of tijgers delen op Instagram. Vaak zijn deze dieren illegaal gevangen genomen en worden gedrogeerd om met onwetende toeristen op de foto te gaan. De Instagram-bezoeker krijgt in de waarschuwing de mogelijkheid om alsnog de foto te bekijken, de zoekopdracht te annuleren of om meer informatie te ontvangen. Het besluit voor deze aanpassing komt na een onderzoek van National Geographic en de World Animal Protection.

De meest populaire hastags op Twitter

Het einde van 2017 is in zicht en zoals elk jaar publiceert Twitter de populairste hashtags van het jaar. In Nederland staan #vacature, #nieuws en #voetbal aan kop. Hieruit blijkt dat Twitter ook voor 2017 een belangrijke bron is voor werkzoekenden, werkgevers en inhaakt op sport en de actualiteit. Als we naar gebeurtenissen van het afgelopen jaar kijken staan #verkiezingen, #habibachallenge en #pandakoorts aan de top.

Als het gaat om actuele gebeurtenissen is Twitter nog steeds het meest snelle en actuele sociale platform om nieuws te verspreiden. Wil jij nog iets kwijt over het afgelopen jaar? Dan kan dit met #ThisHappened.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Bronvermelding: