Shoppen op Instagram en wordt Facebook een betalingsplatform?
29-03-2019

ZIGT #socialmedia
Shoppen op Instagram en wordt Facebook een betalingsplatform?

Terug van weggeweest: de social update van ZIGT’s eigen team van social media verslaafden. Onze LinkedIn-specialisten werden deze week erg blij gemaakt met een update en Instagram haakt in op onze online shopverslaving. Benieuwd naar alle ontwikkelingen op social media? Lees snel verder!

Facebook stelt strengere regels aan adverteerders

Facebook heeft een schikking getroffen over discriminerende advertenties. Na klachten van verschillende organisaties is het binnenkort niet meer mogelijk om advertenties te richten op bepaalde etniciteit, leeftijdsgroep of geslacht. De nieuwe regels gelden vooral voor advertenties gericht op vacatures, leningen en woningen. Dit wordt eerst uitgerold in de VS en mogelijk later ook wereldwijd. We houden dit goed in de gaten!

‘Gesprekken’ volgen op Twitter

Twitter is op dit moment aan het testen met een manier om gesprekken te kunnen volgen. Deze zogenaamde ‘threads’ of ‘draadjes’ kun je nu nog niet volgen. Je kunt de tweets nu alleen nog opslaan in jouw favorieten om een bericht te volgen. Twitter werkt nu aan een knop dat gebruikers op de hoogte stelt als er een nieuw bericht is binnen de twitterconversatie.

Direct shoppen in Instagram?

Afgelopen tijd kun je al steeds gerichter producten shoppen via Instagram. In het medium kun je artikelen selecteren voor aanschaf, maar voor verdere checkout wordt je nog doorgestuurd naar de webshop van het betreffende merk. Nu gaat Instagram nog een stap verder en rolt komende periode steeds meer e-commerce functionaliteiten uit. Zo komt het medium met een eigen checkout, waar grote merken als Nike, H&M en Adidas al op aangesloten zijn. Wil je iets in de app kopen, dan hoef je eenmalig enkele persoonlijke gegevens, betaalgegevens en het bezorgadres in te voeren. Vervolgens kun je direct shoppen en voorziet Instagram je zelfs met updates over de bezorging.

De checkout functie is momenteel een testfase die alleen beschikbaar is in Amerika. Wij kunnen niet wachten tot deze functie naar Nederland komt. Ga jij ook direct shoppen via Instagram?

Vergelijkbare doelgroepen op LinkedIn

Onze LinkedIn specialisten werden vorige week heel erg blij gemaakt. Het is namelijk mogelijk om lookalike audiences te maken en te gebruiken voor campagnes op LinkedIn! Deze doelgroepen kun je aanmaken op basis van bestaande klanten (d.m.v. een company list), websitebezoekers en target accounts.

Van LinkedIn hebben wij begrepen dat ze nog lang niet klaar zijn met de inhaalslag wat betreft slimme advertisingstrategieën. Naast dat ze recentelijk interessetargeting hebben toegevoegd, hebben wij rumoeren gehoord dat we binnenkort kunnen retargeten op basis van engagement. Dit gaat action-based retargeting heten. We zijn erg benieuwd!

Facebook Messenger neemt functies over van Whatsapp

Nadat het op Whatsapp al jaren beschikbaar is, wordt het nu ook voor Facebook Messenger beschikbaar om direct te reageren op berichten. Op deze manier is het voor de ontvanger duidelijker op welke vraag je een antwoord geeft. Hou een Facebook Messenger bericht ingedrukt en klik op het Reply-icoontje om direct op dat specifieke bericht te antwoorden. Zou dit te maken hebben met de eerdere berichten dat Facebook plannen heeft om Whatsapp, Facebook Messenger en Instagram samen te voegen tot één berichten-app? Wij houden het in de gaten!

Gerucht: Wordt Facebook ook een betalingsplatform?

Geruchten rond ontwikkelingen van de ‘Facebook Coin’ doen al een tijdje de ronde. Facebook zou zijn eigen cryptocurrency willen lanceren waarbij het in de voetsporen van WeChat wil treden, wat al langer ook een betalings-app is. Het zou voor Facebook ontwikkeld worden met als doel betalingen uit te voeren op apps als Facebook Messenger, Instagram en Whatsapp. Er wordt zelfs gehint dat het geen valuta wordt alleen voor de digitale wereld, maar ook voor de fysieke wereld. Lopen we straks met Facebook Coins in onze broekzakken? Zodra er meer bekend is laten wij dit uiteraard weten!

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.