Snapchat introduceert e-commerce mogelijkheden
26-10-2018

ZIGT #socialmedia
Snapchat introduceert e-commerce mogelijkheden

Het is weer zover: de social update. In deze update: Facebook is vermoedelijk bezig met een kopie van de TikTok app. Ook interessant: de nieuwe e-commerce mogelijkheden op Snapchat.

Soundcloud links delen via Stories

Vanaf deze week is het ook in Nederland mogelijk om SoundCloud links te delen via Instagram Stories. De link verschijnt als een sticker in je verhaal en stuurt je door naar de SoundCloud app. Het is helaas nog niet mogelijk om het gedeelde nummer direct in je verhaal te beluisteren. Wie weet is dat de volgende update!

Kopieert Facebook de TikTok app?

Anonieme Facebook-medewerkers en oud-medewerkers hebben verklapt aan TechCrunch dat het platform zou werken aan een kopie van TikTok. TikTok is de nieuwe naam van de muziekapp Musical.ly waar gebruikers korte dans- en playbackvideo’s kunnen opnemen en delen. Dit zou niet de eerste kopieeractie van Facebook zijn. Het bedrijf heeft ook de verhaalfunctie van Snapchat overgenomen en geïmplementeerd in Facebook, Whatsapp en Instagram. De TikTok app is mateloos populair onder jongeren en Facebook ziet hierin een kans om de jongere doelgroep terug te winnen die zij de afgelopen jaren verliezen. Wij houden onze ogen open, want we zijn heel benieuwd of deze informatie juist is.

Facebook introduceert simpele versie van Messenger

De komende weken kun je een nieuwe, simpelere versie van de Messenger app verwachten. De negen tabbladen die de app nu toont, worden terug gebracht tot drie tabbladen: Chat, People en Discover. Via het Chat tabblad kun je al je gesprekken inzien en het People tabblad geeft aan welke vrienden online zijn. Het Discover tabblad brengt je met bedrijven in contact, laat je nieuws volgen en geeft je toegang tot games. Je kunt in de nieuwe versie ook je gesprekken personaliseren door ze bijvoorbeeld kleurtjes te geven.

E-commerce mogelijkheden op Snapchat

Snapchat is de samenwerking aangegaan met Amazon en test nu visual search shopping. Deze shopping functie gaat producten in real life herkennen en een Amazon shopping link toevoegen in je Snapchat camera. Via deze link kun je het product direct via Amazon bestellen. Deze functie is nu alleen organisch in te zetten, maar wij verwachten dat er binnenkort ook adverteermogelijkheden beschikbaar worden gesteld.

Daarnaast gaat  Snapchat deze maand ook een nieuw advertentietype introduceren: de collection ad. Deze ad is vergelijkbaar met de collectieadvertentie op Facebook. De collection ad maakt het mogelijk om een visual te combineren met een aantal producten uit je productcatalogus. Dit nieuwe advertentietype heeft opvallende resultaten opgeleverd tijdens de tests. Snapchat geeft aan dat je met een collection ad een 17% hogere engagement kunt realiseren vergeleken bij een normale advertentie. Deze advertentiemogelijkheid is vanaf deze maand beschikbaar.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.