Stories stelen de show
26-01-2018

ZIGT #socialmedia
Stories stelen de show

Voor het delen van ervaringen worden steeds vaker stories gebruikt. Welke ontwikkelingen zien we op Instagram en Snapchat als het gaat om deze functionaliteit? Met deze #socialmedia update ben jij weer helemaal op de hoogte!

Snapchat Stories delen buiten het platform

Snapchat maakte dinsdag bekend dat het mogelijk wordt om Snapchat Stories te delen in andere apps. Op dit moment werkt Snapchat hard aan een nieuw ontwerp waarin deze functie direct wordt opgenomen. Als je de Story ingedrukt houdt, volgt de mogelijkheid om de foto of video te delen op WhatsApp, Facebook of Twitter. Binnenkort komt deze functionaliteit ook in Nederland beschikbaar.

Nieuwe tekst-opties voor Instagram Stories

Instagram Stories zijn ontzettend populair. Naast foto’s en video’s, kun je voortaan in de Story ook ‘gewoon iets zeggen’. Met de nieuwe feature ‘Type’ kun je een bericht in verschillende lettertypes schrijven en een achtergrond kiezen. De tekstoptie staat naast de functies live, boomerang of rewind onder de cameraknop. Instagram heeft de optie al op verschillende accounts uitgerold, dus check snel of jij de nieuwe functie al gebruiken!

De achtergrond opties van Instagram Stories zijn helaas niet echt vernieuwend. De kleurverlopen lijken enigszins op de achtergronden van statusberichten Facebook. Je kunt echter ook een afbeelding uploaden, dan plaatst Instagram er een kleurenfilter overheen zodat de tekst beter leesbaar wordt.

Nieuwe privacy-functies op Facebook

Facebook versimpelt de manier om aan te geven welke persoonlijke informatie je wilt delen. En wat bedrijven hiermee mogen doen. Zo wordt er een nieuw privacycentrum uitgerold, waarbij de kerninstellingen met betrekking tot privacy op één plek te vinden zijn. Gebruikers hebben daardoor meer zicht op hun data.

Facebook onderneemt deze stappen omdat vanaf mei de nieuwe Europese privacywetgeving in gaat. Consumenten moeten dan niet alleen meer controle krijgen, maar bedrijven moeten ook transparanter zijn over waar zij de consumenteninformatie voor gebruiken.

De COO van Facebook, Sheryl Sandberg, laat weten dat het platform tot nu toe weinig heeft gedaan om misbruik te voorkomen. Om dit in de toekomst te verbeteren, wordt het aantal medewerkers dat de inhoud van het platform analyseert verdubbeld.

Sociale media verwijderen steeds sneller haatzaaiende content

Platformen zoals Twitter, Facebook en YouTube verwijderen sneller haat zaaiende berichten. Binnen 24 uur wordt gemiddeld ruim 70 procent van de meldingen verwijderd. Vorig jaar was dat nog geen 60 procent. In een gedragscode van de Europese Commissie die de internetbedrijven hebben ondertekend staat dat zij minstens de helft van de meldingen van haatzaaiende berichten en fake news binnen een etmaal moeten beoordelen en indien nodig verwijderen.

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.

Bronvermelding: