
ZIGT #socialmedia
Time flies
Hoeveel tijd spendeer jij op social media? Binnenkort gaat Instagram het voor je bijhouden! Snapchat redesignt het redesign en Facebook heeft moeite met haatzaaiende content. We praten je weer helemaal bij in de #socialupdate van deze week.
Instagram gaat bijhouden hoeveel tijd gebruikers in de app besteden
Het sociale netwerk gaat meten hoeveel tijd gebruikers binnen de app besteden. Hiermee wil Instagram gebruikers bewuster maken van hun online tijdsbesteding. Er is de laatste tijd veel aandacht voor smartphoneverslaving en de hoeveelheid tijd die we aan apps besteden. De tool die dit gedrag op Instagram in kaart gaat brengen, heet Instagram Usage Insights.
Instagram-directeur Kevin Systrom zegt dat hij iedereen elke minuut op Instagram als positief moet ervaren. Ook gaf hij aan dat de nieuwe functie zal bijhouden hoeveel tijd je besteed aan het scrollen door je feed en ervoor zal zorgen dat je niet teveel tijd op Instagram doorbrengt. Het is onbekend wanneer de nieuwe functie in Instagram zal verschijnen.
Nieuwe interactieve sticker op Instagram
Instagram blijft manieren verzinnen om je Instagram Stories leuker te maken. Met de interactieve sticker, ookwel emojislider, kun je zien hoe volgers over een onderwerp denken. Boven de slider staat een vraag. Door de emoji te verschuiven kan de gebruiker zijn of haar mening achterlaten. De plaatser van de emojislider krijgt een gemiddelde te zien van alle antwoorden, maar kan ook de verschillende antwoorden bekijken.
Snapchat redesignt het redesign om gebruikers te houden
Nou, dat heeft niet lang geduurd. Nadat meer dan duidelijk was dat het redesign dat Snapchat eind vorig jaar publiceerde niet in de smaak viel. Zo wilde het bedrijf in eerste instantie niet weten van een aanpassing en lag het aan de gebruikers. Daar zijn ze van teruggekomen en nu is de re-redesign een feit. Gebruikers van de iOS-app kunnen met een beetje geluk al de nieuwe vorm van Snapchat gebruiken. Snap zegt namelijk dat ‘de meerderheid’ van de gebruikers de update zouden moeten hebben.
Met deze nieuwe versie van de social media-app zijn alle stories, zowel die van bekende mensen als die van je vrienden, weer op één pagina verenigd. Daarnaast zijn de snaps én chats in chronologische volgorde te zien. Als je de app opent krijg je meteen het camerabeeld en kun je naar links swipen om de posts van je vrienden te zien.
Algoritmes Facebook moeite met haatzaaiende content
Facebook heeft voor het eerste informatie gegeven over de maatregelen die zij treffen tegen de verspreiding van nepnieuws, haatzaaien en fake-accounts. De afgelopen maanden zijn er maar liefst 1,3 miljard valse profielen verwijderd. Volgens Facebook werd het grootste deel van de accounts direct verwijderd, nog voordat er contact was met andere gebruikers.
Daarnaast is bekend geworden dat de algoritmes van Facebook nog steeds moeite hebben om haatzaaiende inhoud te herkennen. Afgelopen kwartaal zijn er 2,5 miljoen posts verwijderd, maar het merendeel werd door handmatige controle gedetecteerd.
Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.