Tweets, cinemagraphs en de Marketing API
16-02-2018

ZIGT #socialmedia
Tweets, cinemagraphs en de Marketing API

Deze week vertelt het content & social team je over de nieuwste functie op Instagram, de Marketing API en de reacties op het nieuwe design van Snapchat. Ook berichten we je over Twitter. Het bedrijf is namelijk voor het eerst in twaalf jaar weer winstgevend! Met deze #socialmedia update ben jij voor het weekend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Nieuwe manier om op te vallen op Instagram

Instagram blijft nieuwe functies toevoegen aan de app. Vorige week vertelde we je al dat je andermans posts kunt toevoegen aan je Instagram Story. Nu komt Instagram weer met een andere nieuwe optie, namelijk de mogelijkheid om cinemagraphs in je Stories te zetten.

Een cinemagraph is een combinatie tussen een video en foto, omdat een deel van de afbeelding geanimeerd is. Dit type content valt sneller op dan stilstaand beeld en wordt beter onthouden door de kijker. Interessant voor bijv. klanten die actief zijn in lifestyle of food. Het is nog niet bekend wanneer deze optie geïmplementeerd gaat worden.

Tweets blijven kort ondanks het karakterlimiet

Eind 2017 rolde Twitter een update uit waarbij ze het karakterlimiet voor een tweet verdubbelde naar 280 tekens. Zijn er in de afgelopen tijd massaal langere tweets de wereld ingestuurd? Nee! Over het algemeen zijn de tweets niet langer geworden. Volgens Twitter zijn het vooral tweets die de grens van 140 tekens bijna bereikte, die wél langer zijn geworden. Zijn jouw tweets langer geworden sinds de update?

Twitter maakt voor het eerst winst

Voor het eerst sinds de oprichting van Twitter in 2006 heeft het social mediaplatform winst gemaakt. In het laatste kwartaal van 2017 hield Twitter 91,1 miljoen dollar over, blijkt uit cijfers die Twitter zelf bekend maakte.

Vanwaar deze positieve cijfers? Volgens Twitter komt dit onder andere doordat mensen steeds meer op tweets van adverteerders klikken. Daarnaast zitten mensen langer op Twitter en is het algoritme achter het platform effectiever geworden waardoor Twitter affectiever tweets aan mensen weet te tonen.

Snapchat komt met Marketing API

Deze week maakte Snapchat de opening van de Marketing API bekend. Hiermee kunnen ontwikkelaars, adverteerders en mediabureaus bouwen op de app, dashboards en diensten van Snapchat. Door deze nieuwe ontwikkeling kunnen zij voortaan beter en sneller grote doelgroepen selecteren.

Daarnaast kunnen webshops hun productvoorraad koppelen aan de reclame-uiting. Als het product bijvoorbeeld niet meer op voorraad is, wordt de advertentie niet meer op Snapchat getoond. Een interessante ontwikkeling die wij in de gaten houden!

Jongeren niet blij met nieuwe uiterlijk Snapchat

Veel gebruikers zijn ontevreden over het nieuwe design van Snapchat. Een Australische YouTuber is zelfs een petitie gestart om de oude app terug te brengen. Inmiddels staat de teller op 1 miljoen steunbetuigingen. Gebruikers geven aan dat na de nieuwe update, Snapchat lastiger te gebruiken is en dat de nieuwe functies de originele doelen van de app teniet doen.

De woordvoerder van Snapchat heeft laten weten dat ze geen plannen hebben om het ontwerp terug te draaien. “Het kan zijn dat mensen er even aan moeten wennen, maar we hopen dat onze gebruikers er uiteindelijk tevreden mee zijn.”

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.