Voorwaarden, vieren en versieren
11-05-2018

ZIGT #socialmedia
Voorwaarden, vieren en versieren

We vertellen je over de ontwikkelingen op de grootste social media platformen. Van Facebook tot Twitter en van LinkedIn tot Instagram. Check snel de #socialupdate van deze week.

Facebook zet datingdienst op waar ‘privacy’ centraal staat

Dit jaar zal er op Facebook een datingdienst komen waarmee singles ontmoetingen kunnen regelen met mensen die dezelfde interesses hebben. Op de jaarlijkse conferentie voor ontwikkelaars werd deze nieuwe functie aangekondigd door Zuckerberg: “Er zijn 200 miljoen mensen op Facebook die als status ‘alleenstaand’ hebben ingesteld. Hier is dus duidelijk werk aan de winkel.” Volgens hem heeft privacy en veiligheid altijd op nummer één gestaan bij het ontwikkelen van deze functie.

Mensen die op zoek zijn naar een relatie, kunnen een datingprofiel aanmaken. Dit profiel staat los van hun Facebook-pagina. Zo kunnen Facebook-vrienden kunnen niet zien dat ze op zoek zijn. De berichten die zij versturen in de datingomgeving worden gescheiden gehouden van gesprekken op Facebook en WhatsApp. Wanneer de datingfunctie wordt toegevoegd, is nog niet bekend.

Twitter werkt aan versleutelde chatfunctie

Na de datalekken op Facebook en andere online platformen is versleutelde communicatie een populair onderwerp. Ook Twitter speelt hierop in door een zogenaamde versleutelde chatfunctie aan te bieden kan Twitter garanderen dat er niemand kan meekijken. Wanneer de beveiligde chatfunctie beschikbaar is, is nog niet bekend. Loopt Twitter achter de wagen aan of vind je dit een goede ontwikkeling?

Harder optreden tegen ‘foute’ berichten, filmpjes en foto’s door Snapchat

Snapchat tekent een gedragscode tegen haatboodschappen, terreurpropaganda en andere illegale berichten. Het is de bedoeling dat de berichten binnen 24 uur beoordeeld worden en waar nodig ook binnen dat aantal uur verwijderd worden. Het bedrijf wil snappen daarmee veiliger maken. Naast Snapchat sloten Facebook, Twitter, Google en Microsoft zich ook aan bij deze code.

Instagram vraagt naar leeftijd

Misschienheb jij ook de melding op Instagram ontvangen: ben jij wel 16 jaar? Dit heeft te maken met de nieuwe privacywet (AVG) die op 25 mei in gaat. Volgens de nieuwe wet moeten bedrijven en overheden duidelijker aangeven welke gegevens zij verzamelen, waarom en hoelang. Veel online platformen staan daarom op scherp en vragen gebruikers naar hun leeftijd.

Minderjarige kinderen die geen toestemming van hun ouders krijgen, kunnen zelfs hun Instagram account kwijtraken! En Instagram is niet de enige. Kinderen die jonger dan 16 zijn en dit eerlijk aangeven, kunnen bijvoorbeeld niet meer in hun Outlook of Skype-account totdat hun ouders toestemming hebben gegeven. Is dit écht nodig?

Komt Instagram met een betaalfunctie?

Het gerucht gaat rond dat Instagram bezig is met het toevoegen van een betaalfunctie. Als de functie in de toekomst beschikbaar is, kunnen gebruikers aankopen doen binnen het platform, in plaats van op de website van de aanbieder.

In maart maakten we al bekend dat Pinterest de ‘Shop the look’ functie beschikbaar stelt in verschillende landen. Met deze functie kunnen Pinterestgebruikers direct items shoppen zodra er in een afbeelding mode, accessoires of woondecoratie te zien is. We houden je op de hoogte over deze ontwikkeling!

LinkedIn viert 15-jarig jubileum

Op 5 mei vierde LinkedIn een feestje; ze bestaan 15 jaar! Wist je dat naar schatting 85 tot 90 procent van de beroepsbevolking in Nederland een profiel heeft? Dat zijn zo’n 7 miljoen mensen. Van hen gebruiken 500.000 mensen het social platform dagelijks. Ben jij daar één van? En wat maakt volgens jou LinkedIn zo succesvol?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.