Whatsapp advertenties en Twitter is blij met dalend aantal gebruikers
02-11-2018

ZIGT #socialmedia
Whatsapp advertenties en Twitter is blij met dalend aantal gebruikers

Deze week hebben we veel updates op het programma staan, zoals de langverwachte advertenties op Whatsapp, de Snapchats desktop versie, Facebooks VideoStory-project en nieuws over dalende gebruikersaantallen bij diverse platforms. Dus pak iets te drinken, ga er lekker voor zitten; dit is de social update van week 44.

It’s happening: advertenties op Whatsapp

De vice president van Whatsapp heeft recent bevestigd dat er binnenkort toch echt advertenties op Whatsapp gaan verschijnen. Voorlopig gaat het alleen om advertenties in het Status-tabblad. De oprichters van Whatsapp beloofde de gebruikers in 2009 dat de app nooit advertenties zou tonen, maar iedereen vreesde het ergste toen de app in 2014 door Facebook werd overgenomen. De advertentieruimte in het Status-tabblad wordt vanaf nu het primaire verdienmodel van de app voor Facebook. Het is niet bekend hoeveel gebruikers dit tabblad bekijken. Wij verwachten dat dit slechts een heel klein percentage is en dat gebruikers weinig last zullen hebben van de advertenties in dit onderdeel.

Het is niet bekend of er ook advertenties in andere onderdelen van de app gaan verschijnen. Volgens de techsite Tweakers zullen er niet snel advertenties in de chats getoond worden, omdat dit technisch erg lastig is. Wij denken dat deze nieuwe advertentieruimte veel interessante mogelijkheden voor adverteerders biedt, maar zijn ook wel blij dat onze chatberichten voorlopig nog advertentievrij zijn.

Snapchats gebruikersaantallen dalen

De populaire camera-app blijft gebruikers verliezen. Ondanks dat Snapchat op jaarbasis nog groeit, verloor de app in het derde kwartaal van dit jaar 2 miljoen gebruikers waardoor zij op een aantal van 186 miljoen gebruikers komen. Concurrenten Whatsapp en Instagram hebben respectievelijk 450 en 400 miljoen dagelijkse gebruikers en voeren veel druk uit op Snapchat. Op dit moment heeft Snapchat nog geen winst gedraaid. De app verwacht in 2020 of 2021 op zwarte cijfers uit te komen.

Snapchat in een videogesprek

Deze week introduceerde Snapchat een desktop versie van hun camera, de zogenaamde Snap Camera. Deze Snap Camera kun je integreren met apps als Zoom, Skype, YouTube en Twitch om filters toe te voegen aan een stream of videogesprek. Je installeert de camera op je computer en selecteert de Snap Camera als camera-output. Via keywords kun je duizenden lenzen kiezen om te gebruiken in je stream of videogesprek. Heel handig: je kunt je favoriete lenzen opslaan onder een speciaal tabblad. Je hebt geen account bij Snapchat nodig om gebruik te maken van deze desktop versie. Snapchat is on a roll met allerlei nieuwe ontwikkelingen en wij zijn enthousiast!

Stilstaande groei voor Facebook

De groei in het aantal gebruikers op Facebook in Europa, de VS en Canada staat stil. Dit baart de beleggers zorgen, omdat het platform verreweg het meeste verdient aan de gebruikers op deze continenten. In Europa daalde het gebruik nu al twee kwartalen na elkaar. Het gebruik van de app is in Europa is grotendeels verzadigd. Facebook gaat zich de komende tijd minder focussen op de tijdlijn, maar zijn pijlen richten op de verhaalfunctie, video’s en chatapps om groei aan te wakkeren.

Facebook ontwikkelt AI om video’s om te zetten in tekst

Wist je dat we elke dag meer dan een miljard uur aan YouTube video’s bekijken met z’n allen? Video is de laatste jaren enorm gestegen in populariteit. Slechtziende, beperkte mensen, maar ook mensen met een slechte internetverbinding kunnen hier niet altijd van genieten. Facebook werkt momenteel met hun VideoStory-project aan een techniek waarbij AI video’s automatisch omzet naar tekst. De techniek is momenteel nog niet perfect, maar de onderzoekers geven aan het een goede start is. In de toekomst kan Facebooks Videostory een beschrijving toevoegen aan de beelden die op dat moment zichtbaar zijn. Wij zijn erg benieuwd hoe deze functie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Twitter test knop voor chronologische weergave tweets

Twitter gaat een knop testen waarbij gebruikers eenvoudig kunnen switchen van een feed met beste tweets naar een chronologische feed. Deze functie is er nu ook al, maar zit verstopt in de instellingen van het platform. Twitter wilt het gebruikers makkelijker maken om de weergave van de tweets te wijzigen en brengt deze knop waarschijnlijk bovenin de feed. Het is nog niet bekend of en wanneer deze knop toegepast gaat worden. Wij wachten geduldig af.

Twitter blij met dalend aantal gebruikers

Ook Twitter rapporteert een grote daling in de gebruikersaantallen. Maar in tegenstelling tot Snapchat en Facebook is Twitter juist blij met deze daling. Waarom? Het platform heeft miljoenen trol- en spamaccounts gesloten. Deze accounts begonnen een groot probleem te worden voor Twitter, dus begon het platform een opschoonactie aan de hand van AI. Deze actie heeft positief resultaat opgeleverd in de vorm van een forse daling in het aantal gebruikers. Bye bye spambots!

Helaas neemt het aantal echte gebruikers ook af. Dalende gebruikersaantallen blijken een probleem te zijn waar diverse social media kanalen last van hebben. Twitter stuurde door een fout in het systeem minder notificaties naar gebruikers. De nieuwe Europese privacyregels zouden ook bijgedragen hebben aan deze daling, omdat gebruikers nieuwe voorwaarden moeten accepteren om gebruik te maken van het platform.

Nieuwe emoji’s

We eindigen deze social update met een toffe, algemene update: de nieuwe emoji’s! Er zijn tientallen nieuwe emoji’s beschikbaar sinds deze week waaronder meer haarstijlen, dieren en eten. Deze emoji’s waren op Twitter, Android apparaten en Windows al eerder toegevoegd in de oktober update, maar ook IOS apparaten hebben hier nu toegang toe. Wij zijn fan van de pauw en superheld emoji’s! Welke is jouw favoriet?

Wil je meer informatie over de advertentiemogelijkheden op de verschillende social media kanalen? Neem dan contact op met het Social & Content team van ZIGT.