Bedrijfsupdates omtrent Corona via social media en het consumentengedrag
20-03-2020

ZIGT #socialupdate
Bedrijfsupdates omtrent Corona via social media en het consumentengedrag

De social update praat je bij over het laatste social nieuws. In deze update lees je meer over bepaalde bedrijfsupdates via social media omtrent het Coronavirus en wat vanuit de social media kanalen gebeurt.

Wat zien we op de social media kanalen omtrent het Coronavirus?

De social media platformen slaan de handen ineen om de juiste informatie omtrent het virus aan de gebruiker over te brengen. Zo krijg je binnen platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter een melding met een doorverwijzing naar de Rijksoverheid voor de meest actuele informatie. Om te voorkomen dat er fake news de rondte gaat wordt er veel aandacht besteedt aan fact checking, waarbij nepnieuws zoveel mogelijk verwijderd wordt. Deze verschillende bedrijven starten daarnaast studies om te onderzoeken hoe het gedrag van de consument aan het veranderen is door deze situatie en delen deze insights met bureaus.

Bedrijfsupdates omtrent COVID-19 via social media

Informatievoorziening is ontzettend belangrijk. Consumenten zitten met veel vragen en onzekerheden waardoor het essentieel is om als bedrijf zichtbaar en transparant te zijn, ook op social media. Met de volgende aandachtspunten zorg je voor de juiste communicatie:

  1. Allereerst: let op je eigen gezondheid en zorg dat je op de hoogte blijft van de situatie de officiële bronnen van de WHO te monitoren. Houd het nieuws nauwlettend in de gaten omtrent het Coronavirus, zodat je als merk snel kunt reageren op veranderingen die van invloed zijn op je bedrijf.
  2. Het is een goed idee om na te gaan wat voor vragen klanten kunnen stellen over de situatie. Bereid daarom verschillende ‘veelgestelde vragen’ (FAQ) voor die in gaan op de huidige business. Bijvoorbeeld vragen als:
    – Kan ik mijn bestelling annuleren?
    – Is het veilig om een pakket te ontvangen van elk gebied waar COVID-19 is geweest gemeld?
  3. Informeer klanten proactief met informatie over je bedrijf in tijden van nu. Je kunt deze informatie overbrengen middels verschillende kanalen. Denk bijvoorbeeld aan het versturen van nieuwsbrieven, een update bovenaan je Facebook- of Instagrampagina vastzetten of maak gebruik van direct messages of pushmeldingen.
  4. Overweeg goed welke informatie jouw klanten zoeken en zorg ervoor dat binnen de klantenservice de consumenten tijdig reactie krijgen. Zo kun je ervoor kiezen om de klantenservice wat breder te trekken, zoals via social media. Verdiep je in het beheren van privéberichten op Instagram Direct, stel je aanwezigheid in op Messenger of maak een WhatsApp bedrijfsprofiel aan om dichter bij de consument te komen

Het huidige consumentengedrag

Consumenten hebben naast informatie de behoefte om de vrije tijd binnenshuis te benutten. Het is dus belangrijk om na te gaan hoe je daar als merk gemakkelijk op in kunt spelen. Bedrijven die een fysiek evenement hebben georganiseerd kunnen ervoor kiezen dit online te laten plaatsvinden. Zo zien wij tevens een grote stijging in influencer campagnes, vlogs en webinars waarbij zelfs de kleinste organisaties een steentje bijdragen. Zoals de lokale sportschool die de leden voorziet van een online training portal of voedselketen die massaal overgaan naar Deliveroo.

ZIGT ondersteunt je graag bij het creëren van de juiste aanpak en het vinden van de juiste boodschap. Creativiteit staat hierin voorop en in samenwerking met ZIGT Studio zien wij voldoende kansen om op de juiste manier met de doelgroep in contact te komen.