Brand collabs tool ook beschikbaar voor Instagram creators en wat moet je met data?
23-12-2019

ZIGT #socialupdate
Brand collabs tool ook beschikbaar voor Instagram creators en wat moet je met data?

We zijn beland in de laatste week van 2019 en de kerstsfeer zit er bij ons op kantoor goed in! De drukste periode is voorbij, mediaplannen voor 2020 zijn afgerond, klanten gaan op vakantie en de socialisten hebben wat extra uurtjes tijd om bij te lezen over de nieuwste ontwikkelingen en updates in de social wereld. In de update van deze week lees je meer over de Brand Collabs Manager tool en data.

Brand collabs tool uitgebreid voor Instagram creators

Vorig jaar lanceerde Facebook de ‘Brand Collabs Manager tool’, een tool die werkt als zoekmachine voor merken om relevante Facebook creators te vinden voor samenwerkingen. Deze week liet het platform weten dat de tool ook beschikbaar komt voor Instagram creators. Dit biedt Instagram creators de mogelijkheid een portfolio te creëren en makkelijker gevonden te worden voor betaalde samenwerkingen. Een bijkomend voordeel is dat creators eenvoudig hun inzichten en engagements kunnen delen met merken en niet meer handmatig screenshots hoeven te delen. Dit is een mooie stap voor het platform om influencer marketing te vereenvoudigen voor beide partijen!

Tegelijk met deze aankondiging heeft Facebook de regels rondom betaalde samenwerkingen extra aangescherpt. Zo wordt er strenger opgetreden tegen content die vaping, tabak en wapens promoot en beoordeelt het platform content over alcohol en dieet supplementen strenger.

Meerdere foto’s in je Story

Gebruik jij graag meerdere foto’s in je Instagram Story? Dan hebben we goed nieuws! Instagram rolt vanaf deze week een nieuwe functie uit: Instagram Layout. Via deze nieuwe functie kun je tot zes foto’s in één Story plaatsen zonder een andere app te gebruiken. Precies op tijd voor de kerstdagen, zo kun jij in één Story je eigen gemaakte kerstdiner, fabulous outfit en kerstboom showen aan al je volgers. 😉

Data, wat moet je ermee?

Woensdag 11 december waren wij aanwezig op het breakfast event van Digital Audience. Daar sprak o.a. oprichter Ruben over hun groei (in twee jaar tijd een belangrijke speler geworden) maar ook vooral over waar het naar toe gaat. Met het groeiende bewustzijn over digitale privacy, de komst van GDPR en in Amerika de California Privacy Act wordt het onderwerp steeds meer ingewikkeld.

Om te zien dat het leeft, hoef je tegenwoordig alleen maar even Times Square op te lopen, waar afgelopen September gigantische banners hingen met als onderwerp geen nieuw product maar, jawel, privacy. ‘’Wij doen niks geks met je gegevens’’ pronkte op de doeken.

Ondanks dat het flink onder de loep ligt, wordt data ook steeds belangrijker (om maar even een open deur in te trappen). Zo werd er een case gepresenteerd waarbij een grote garage middels kentekendata precies kon zien wanneer mensen hun jaarlijkse controle nodig hadden. Samen met Digital Audience konden ze deze bak met data vertalen naar Facebook profielen, waardoor het mogelijk was om op social een gepersonaliseerde advertentie uit te leveren aan mensen die binnenkort een APK moesten doen. Is data hier dan eng, of juist extra nuttig?

We ontkomen niet aan advertenties, waarom dan niet zorgen dat ze in ieder geval steeds relevanter worden? Stel je eens voor dat je een advertentie ziet voor een software programma waar je niks mee doet,  dan is dat vervelend. Tenzij je een advertentie te zien krijgt van de sneakers die je al zo lang wilt, dan is de advertentie relevant.

In 2020 zal de rol van data ook bij ons een grotere rol gaan spelen. Klanten hebben steeds specifiekere wensen wat betreft targeting, investeren veel in klantenprofielen en willen dit ook door vertalen naar bijvoorbeeld Facebook of Snapchat. Dit is een mooie uitdaging om ons in het volgende jaar mee bezig te houden.

Meer weten? Neem contact met ons op.