Facebook bant adverteerders die profiteren van Coronavirus en LinkedIn komt met stories
28-02-2020

ZIGT #socialupdate
Facebook bant adverteerders die profiteren van Coronavirus en LinkedIn komt met stories

De social update praat je bij over het laatste social nieuws. In deze update lees je meer over onder andere Facebook die misleidende advertenties met betrekking tot het Coronavirus bant en LinkedIn die stories introduceert.

Facebook bant adverteerders

Facebook neemt maatregelen tegen adverteerders die hun slaatje proberen te slaan uit de recente zorgen om het COVID-19 virus. Het platform heeft deze week aangekondigd dat zij advertenties bant die artikelen promoten welke zogenaamd het virus kunnen genezen of tegen kunnen gaan. Dergelijke advertenties met geneesmiddelen of preventiemiddelen die niet wetenschappelijk zijn onderbouwd wakkeren nog meer zorgen aan en zijn verboden. Dit is een goede ethische stap van het platform om misinformatie tegen te gaan.

Snapchat breidt AR uit

Snapchat heeft een nieuw Augmented Reality effect gelanceerd waarmee gebruikers de grond kunnen transformeren. Wanneer je bij het gebruik van deze nieuwe lens de grond in beeld brengt met de Snap camera, kan de grond getransformeerd worden in bijvoorbeeld lava of water. De objecten die op de grond staan worden nog wel weergeven, zodat dit effect zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid komt.

Hoewel dit meer een toevoeging lijkt voor de fun en weinig praktische implicaties lijkt te hebben, breidt Snapchat AR weldegelijk uit voor marketeers. Zo introduceert het platform advertenties via logo identificatie. Dit biedt de mogelijkheid tot het tonen van een exclusieve lens wanneer gebruikers de camera richten op het logo van jouw bedrijf.

De social specialisten zitten bovenop deze nieuwe technologische veranderingen en nieuwe advertentiemogelijkheden binnen Snapchat.

LinkedIn komt met stories

Na Instagram en Facebook is nu ook LinkedIn overstag. De door Snapchat geïntroduceerde stories zijn razend populair en dat is het zakelijke platform niet ontgaan. Deze week heeft LinkedIn bevestigd dat ze bezig is het ontwikkelen van stories, welke zeer binnenkort beschikbaar komen op het zakelijke platform. De toevoeging van stories zal ervoor moeten zorgen dat gebruikers zich meer comfortabel voelen met het delen van content en updates, omdat stories in tegenstelling tot statusupdates niet als een vast item in een tijdlijn verschijnen. De vraag heerst echter of deze nieuwste functie door de gebruikers zal worden omarmd, gezien het feit dat het platform toch wat formeler wordt gebruikt dan de andere social kanalen.

Pinterest lanceert Try On

Cosmetica proberen voordat je het online koopt? Het is sinds kort mogelijk via de nieuwste Pinterest  functie: ‘Try on’! De functie maakt gebruik van AR en de slimme Pinterest Lens waardoor gebruikers cosmetica al kunnen proberen voordat zij het kopen. Het platform is gestart met het mogelijk maken van het proberen van lipsticks, omdat dit een van de meest gezochte beauty artikelen is op het platform. Een aantal internationale cosmetica merken zoals Urban Decay, Sephora en Estée Lauder waren de lucky ones die deze functie als eerst mochten testen.

De Try On functie is (nog) niet te gebruiken in advertising, maar dient vooralsnog als tool om shoppers naar het platform te trekken. Dit verhoogd de engagement op het platform en biedt voor adverteerders de mogelijkheid om een interessante doelgroep met een verhoogde koopintentie te bereiken. De functie is momenteel alleen beschikbaar in Amerika, maar het platform is bezig dit ook internationaal uit te zetten.