Pinterest lanceert Trends en Snapchat komt met persoonlijke GIF’s
13-12-2019

ZIGT #socialupdate
Pinterest lanceert Trends en Snapchat komt met persoonlijke GIF’s

De social update van deze week praat je bij over de nieuwste features op de social kanalen. Zo komt Pinterest met Pinterest Trends en introduceert Facebook Multiple Text Options.

Snapchat komt met Cameo Mode

Snapchat is begonnen met het testen van een nieuwe modus genaamd Cameo. Hiermee kunnen gebruikers hun eigen gezichten in een GIF plaatsen en hiermee ook korte video clips maken.  Je kunt je Cameo maken door naar een chat te gaan, vervolgens een GIF te kiezen en een selfie te maken. Snapchat geeft aan met zo’n 150 GIF’s te komen. Het platform zegt dat deze nieuwe modus 18 december beschikbaar is voor alle gebruikers, zowel voor IOS als Android.

Facebook introduceert responsive ads

Facebook is langzaam bezig met het uitrollen van hun nieuwe feature: Multiple Text Options, vergelijkbaar met de responsive ad feature die we van Google kennen. De optie is nu slechts zichtbaar voor een aantal adverteerders, het kan dus zijn dat sommige de optie nog niet kunnen gebruiken. Binnen de campagne, wanneer adverteerders single image of video ads gebruiken, is er nu de mogelijkheid om vijf advertentieteksten, vijf headlines en vijf beschrijvingen toe te voegen. Facebook levert vervolgens de verschillende advertenties uit, waarna er bepaald wordt welke versies het beste werken.

Voordeel: Het stelt adverteerders in staat om heel efficiënt verschillende teksten te testen binnen de doelgroep.

Nadeel: Op basis van machine learning bepaalt Facebook welke combinatie wordt weergeven. Dit beperkt de controle van de adverteerder.

Wanneer deze functie voor iedereen beschikbaar is, is nog niet bekend.

Sinds maandag is Pinterest begonnen met Trends, een nieuwe tool die adverteerders inzicht geeft in de meest gebruikte zoektermen. Naast het tonen van de populariteit, laat Trends ook zien wanneer de zoektermen hun top bereiken. Deze data is beschikbaar over een tijdsbestek van twaalf maanden. De functie is bedoelt om marketeers te ondersteunen met het opzetten van hun campagnes. Eveneens geeft het meer inzicht in het gedrag en opkomende trends. Op dit moment is de functie beperkt beschikbaar in bèta en vooralsnog alleen in de US.

Facebook lanceert Cross-Account Reporting en Custom Ad Metrics

Daarnaast heeft Facebook deze week nieuwe Performance Measurement opties toegevoegd in de Ad Manager, waaronder cross-account reporting en custom ad metrics. Met cross-account reporting kun je meerdere Facebook accounts managen in één overzicht. Je kunt nu bijvoorbeeld het bereik, het aantal impressies en conversies zien van verschillende ad accounts in één overzicht. Met custom ad metrics kunnen adverteerders formules bouwen die voor hun relevant zijn en deze ook opslaan.