Zijn deepfakes de nieuwe trend op Snapchat en TikTok?
10-01-2020

ZIGT #socialupdate
Zijn deepfakes de nieuwe trend op Snapchat en TikTok?

Deze week delen we weer de nieuwste social media update met je. Zijn ‘deepfakes’ de nieuwe trend of juist verboden? En bepaal voortaan zelf wie je tweets te zien krijgt. Je leest het in deze social media update.

Deepfakes een nieuwe trend of juist verboden?
Terwijl Facebook deepfakes in de ban doet, gaan Snapchat en TikTok op in de trend. Facebook heeft op zijn website laten weten deepfakes voortaan te verbieden. Dit zijn afbeeldingen of video’s die nep zijn, maar zo echt lijken dat ze het niet te onderscheiden zijn van de werkelijkheid. Op deze manier wil het sociale platform vermijden dat er nepnieuws verspreid wordt. Snapchat en TikTok grijpen deze trend echter aan als entertainment en ontwikkelen filters waarbij je eigen gezicht in een eerder opgenomen video gezet kan worden. We verwachten dat deze ontwikkeling steeds groter wordt in 2020 en zijn dan ook erg benieuwd wat online platformen gaan doen met deze trend.

Bepaal zelf wie je tweets te zien krijgen

Twitter speelt in op de steeds groter wordende discussie van online privacy en de trend van het communiceren in communities. Binnenkort kun je namelijk bepalen wie je tweets te zien krijgen. Door bij je tweet aan te geven of je hem wereldwijd, in een groep, in een panel of als statement wilt verspreiden kun je je tweets afschermen. Het is zelfs mogelijk om reacties op je tweets uit te schakelen. Naar verwachting zal de functie later dit jaar uitgerold worden.

Facebook zet deadline voor ‘speciale ads categorie’

Vanaf 11 februari 2020 wordt het voor adverteerders op Facebook in de Verenigde Staten verplicht om aan de richtlijnen te voldoen voor advertenties over huisvesting, functiewerving en creditmogelijkheden. Facebook kondigde vorig jaar al aan dat hier strengere regels voor komen, en sinds een aantal maanden kun je bij het opzetten van campagnes al aangeven dat het gaat om dit soort type ads. Bij dit soort type advertenties kan niet meer getarget worden op leeftijd, geslacht of postcode en zullen er nog maar beperkte targeting mogelijkheden zijn. Het is nog niet bekend wanneer deze nieuwe regel in Nederland wordt ingevoerd, maar houden dit zeker in de gaten.

Twitter lanceert ‘Promoted Trend Spotlight’

Na maanden testen lanceert Twitter officieel ‘Promoted Trend Spotlight’. Hiermee kunnen adverteerders een toppositie innemen in de Explore Tab van het sociale medium. Een opvallende manier om veel awareness te genereren bij de juiste doelgroep op Twitter. Je kunt bij deze functie gebruik maken van 6 seconden video’s, GIF’s of statische afbeeldingen. Een interessant ad-format wat ons betreft en zeker het testen waard in de komende tijd!