ZIGT zet zorg op de kaart in Amsterdam
20-10-2017

Cordaan
ZIGT zet zorg op de kaart in Amsterdam

Als grote zorginstelling in Amsterdam en vanwege de groeiende zorgvraag, is Cordaan structureel op zoek naar nieuwe zorgprofessionals. Mensen met passie voor zorg die verpleegkundige, verzorger of begeleider willen worden in de hoofdstad.

Strategie

Om deze professionals aan te trekken heeft ZIGT, in samenwerking met het creatieve team van Cordaan, een stevige meerjaren arbeidsmarktcommunicatie strategie (AMC) geschreven, waarmee Cordaan het nieuwe wervingsoffensief dit najaar kon inluiden. Met deze strategie zorgen we ervoor dat Cordaan als dé zorgwerkgever van Amsterdam op de kaart wordt gezet. Anderzijds zorgt het voor specifieke werving om op de korte termijn de vacatures te kunnen invullen.

“De sterk geïntegreerde aanpak van Cordaan door de wervingscampagne aan te sturen vanuit zowel HR als MarCom, in nauwe samenwerking met het creatieve team, is een voorbeeld van hoe AMC-trajecten altijd zouden moeten lopen” 

Ewoud en Marjolein van ZIGT

Het creatieve concept leende zich uitstekend om voor beide elementen een doorvertaling te maken in media: de medewerkers van Cordaan staan namelijk centraal in deze campagne.

Met persoonlijke foto’s en verhalen, vertellen de zij -als persoon, niet als medewerker in uniform- over wat zij belangrijk vinden in hun werk en over hoe ze bij Cordaan tot bloei komen: ik & Cordaan

Cordaan = Amsterdam

In media hebben we deze medewerkers ‘verspreid’ door heel Amsterdam: de komende weken staan vertellen zij in de abri’s hun verhaal. Als verbindend element rijdt er de komende weken een Cordaan-tram door de stad: stap in de zorg.

Amsterdamser kan bijna niet, een eigen tram door Mokum! De Amsterdamse zichtbaarheid hebben we verder verstevigd met impactvolle uitingen in Het Parool, dé krant van Amsterdam.

Ondersteunend aan de Amsterdamse zichtbaarheid heeft ZIGT een Social Media strategie geschreven om zeer gericht te kunnen werken aan beide doelstellingen. Gedurende de campagne sturen we dit continu bij, om zoveel mogelijk mensen aan te trekken. Daarnaast zorgen we met Jobboards en Adwords ervoor dat Cordaan duidelijk vindbaar is voor de actief zoekenden.

Cordaan tram Amsterdam

AMC is ook eigen medewerkers betrekken

Maar alleen communiceren richting de potentiële nieuwe werknemers vonden we niet voldoende: de 5.000 huidige medewerkers van Cordaan moeten óók betrokken worden in de campagne. Zij zijn het, naast de cliënten, waar we het voor doen: we zoeken collega’s voor hen.

Deels is dit natuurlijk gerealiseerd in het creatieve concept, maar door bijvoorbeeld posters en flyers op de locaties en communicatie richting de huidige medewerkers hebben we ervoor gezorgd dat iedereen onderdeel is van de campagne ‘ik&cordaan’, ‘jij&cordaan’.

ZIGT in al haar facetten

Om deze strategie en campagne tot stand te brengen, is ZIGT in alle vormen actief geweest: vanuit grondig doelgroep- en mediaonderzoek (ZIGT R&I) hebben we de strategie geschreven en vertaald tot een concreet mediaplan, waarna we dit uitrollen en coördineren. ZIGT Performance optimaliseert 24/7 de Social en Adwords campagnes voor het hoogste rendement.

Daarnaast heeft ZIGT Studio het creatieve concept geadapteerd, doorvertaald en geschikt gemaakt voor de diverse media. Ook heeft onze studio de campagnewebsite ontworpen en gebouwd: loopbaan.cordaan.nl

Mediabureau ZIGT, Marjolein de Jong & Ewoud van Zwam