Adverteren op NS-stations weer up and running
Hoe zat het ook alweer?
Voor sommigen van jullie zal het misschien even graven zijn, maar in 2019 werd de stekker uit de digitale objecten op NS-stations in Nederland getrokken. Deze schermen werden voorheen geëxploiteerd door Exterion Media (digitale abri’s, nu Global Media & Entertainment) en Ngage Media (digitale billboards, nu Ocean Outdoor). De aanleiding voor deze situatie was dat JCDecaux de huidige concessie had aangevochten bij de rechtbank, omdat zij vonden dat de manier waarop deze concessies tot stand waren gekomen, niet volgens de regels was gegaan. Dit heeft ertoe geleid dat de schermen per 2 december 2019 en 1 januari 2020 letterlijk op zwart gingen.
NS heeft er toen voor gekozen om zelf de exploitatie van deze schermen op zich te nemen en heeft dit gedaan tot begin 2023. Maar begin januari van dit jaar kregen we het bericht dat Global Media & Entertainment de NS-concessie heeft gewonnen.
Hoe ziet het NS-netwerk er nu uit?
Momenteel zijn er 380+ DOOH-schermen beschikbaar en 13 digitale grootformaat schermen op 24 stations verspreid over 22 steden in Nederland. Er zijn natuurlijk veel meer stations in het land. De verwachting is dan ook dat er de komende jaren steeds meer stations bij zullen komen, zodat het NS-netwerk uiteindelijk een volledige landelijke dekking heeft. Hierdoor wordt het nog interessanter voor adverteerders.
De kracht van adverteren op NS-stations
Normaal gesproken wordt bij het inzetten van buitenreclame gesproken over ‘vlugge contacten’. Denk hierbij aan snelwegmasten, abri’s en mupi’s langs N-wegen, etc. De schermen op NS-stations staan hier haaks op. De gemiddelde wachttijd op een station komt namelijk nog steeds neer op maar liefst 7 minuten. Dit is dus de perfecte tijd om als adverteerder de doelgroep te bereiken.
Daarnaast kun je op NS-stations een zeer groot bereik realiseren omdat gemiddeld één miljoen treinreizigers per dag zich op deze stations bevinden. Een belangrijke aanvulling hierop is dat je vooral jongvolwassenen (13 t/m 34 jaar) goed kunt bereiken. Maar liefst 65% van het aantal reizigers valt namelijk binnen deze leeftijdsrange. Gezien het feit dat deze doelgroep steeds moeilijker te bereiken is, adviseren wij het NS-netwerk zeker te overwegen als je campagne gericht is op deze doelgroep!
Het profiel van de ‘frequente reizigers’ ziet er als volgt uit:
- 77% is in loondienst of studerend
- 49% is een lichte radioluisteraar
- 41% is een hoge internetgebruiker
- 42% is een lichte tv-kijker
Op basis van onder andere bovenstaande input worden de volgende NS-pakketten aangeboden om je campagne toch nét wat gerichter in te zetten: Studenten (1), Millennials (2), Huishoudens met kinderen (3), Zakelijke beslissers (4) en lichte tv-kijkers (5).
Tot slot kan er op twee manieren worden ingekocht, wat het voor jou als adverteerder interessant maakt: directe inkoop of programmatic inkoop. Hoewel er nog geen landelijke dekking is gerealiseerd met de NS-inzet, zijn er wel mooie kansen beschikbaar. Naarmate het netwerk zich verder uitbreidt, zal het nog interessanter worden. Wil je weten of het NS-netwerk geschikt is voor jouw campagnes? Neem dan contact met ons op!
(Bron: NPMM-DGM 2022I. Doelgroep: MV 13+ reist 1x per week of vaker met de trein).