Is de gemiddelde Spotify luisteraar echt zo jong?
20-04-2021

Spotify cijfers
Is de gemiddelde Spotify luisteraar echt zo jong?

Spotify heeft in Q4 2020 een onderzoek uitgevoerd met TNS over de impact van Spotify in vergelijking met radio en andere mediakanalen. Hieronder de meest opvallende highlights.

  • Het aantal wekelijkse Spotify gebruikers is in 2020 gestegen naar 52%. In 2019 gebruikte 34% van de Nederlandse bevolking, die online actief is, Spotify op een wekelijkse basis.
  • Spotify levert wekelijks 15,6% extra uniek bereik bovenop commerciĆ«le radio. Bij TV is dat 14,5%, bij online video streaming platformen is dat 15,6% en we spreken van 11,3% extra uniek bereik bovenop social media platformen.
  • Luisteraars beoordelen Spotify twee keer meer trendsetting en plezierig als radio. Adverteren op Spotify zorgt voor een positief halo-effect voor merken en dit creĆ«ert vertrouwen bij de gebruiker.
  • Spotify is overal aanwezig en wordt het vaakst gebruikt tijdens relaxmomenten, het verrichten van huishoudelijke taken en tijdens het werken. Omdat Spotify bij verschillende activiteiten gebruikt wordt, zijn er meer momenten voor adverteerders om zich te kunnen verbinden met de doelgroep.
  • Uit de resultaten blijkt dat de aandacht voor de inhoud op Spotify gemiddeld 76% hoger ligt dan op radio. Daarnaast zegt 30% van de gebruikers dat zij meer letten op de advertenties op Spotify dan op de spots op de radio. Dit komt voornamelijk omdat deze advertenties relevanter en meer op maat gemaakt zijn.
  • Al hoewel de leeftijd van de radio luisteraars iets hoger ligt dan bij de Spotify luisteraars, is uit het onderzoek wel gebleken dat het opleidingsniveau van de luisteraars van beiden kanalen zo goed als gelijk is.

Het aantal Spotify Free gebruikers bestaat uit 36% van alle Spotify gebruikers en is een diverse groep mensen. Zo zit het merendeel (28%) in de leeftijdscategorie 16-24 jaar en bestaat deze groep uit meer mannen dan vrouwen. De aanname dat de Spotify Free gebruikers voornamelijk laaggeschoolde mensen zijn die een abonnement op het platform niet kunnen betalen, is niet waar. 32% van de Free gebruikers is hoogopgeleid en 40% verdient een modaal inkomen. De kosten van een abonnement is niet de enige reden dat iemand besluit geen abonnement te nemen. Elke Spotify gebruiker luistert op een andere manier naar het platform en daar is niet in alle gevallen een abonnement voor nodig.

Juist vanwege de verschillende manieren van het luisteren naar het platform, is het belangrijk dat er per vraagstuk gekeken wordt naar hoe de doelgroep het beste bereikt kan worden. Daarnaast is het platform zelf ook in te zetten op verschillende manieren en is het bepalen van de toegevoegde waarde op de mediacampagne iets waar we graag bij helpen. Dus laten we vooral samen kijken naar de meerwaarde die Spotify kan hebben op jouw merk.

Yasmina Azzamouri
Yasmina Azzamouri
Display & Programmatic Specialist