Radio anno 2023: wat zijn de verschillen tussen FM, DAB+ en online?
28-06-2023

Radio anno 2023: wat zijn de verschillen tussen FM, DAB+ en online?

Radio is al geruime tijd een geliefde vorm van entertainment en informatieverstrekking. Ook heeft het zich bewezen als een effectief medium voor adverteerders om hun doelgroep te bereiken en hun boodschap over te brengen. Met een groot en divers luisterpubliek biedt radio adverteerders de mogelijkheid om merkbekendheid op te bouwen, producten en diensten te promoten en een blijvende indruk achter te laten. Met de opkomst van nieuwe technologieën zijn er verschillende manieren ontstaan om naar de radio te luisteren, wat adverteerders ook diverse mogelijkheden biedt om radio in te zetten.

De Frequentie Modulatie (FM)

FM is een van de oudste en meest traditionele vormen van radioconsumptie. Het maakt gebruik van analoge signalen die via radiogolven worden uitgezonden. FM biedt een breed bereik en is zeer toegankelijk voor zowel luisteraars als adverteerders. Om naar een specifiek radiostation te luisteren, volstaat het om een FM-radio eenvoudig af te stemmen op een specifieke frequentie. Ondanks de wijdverspreide populariteit van FM-radio, zijn er enkele beperkingen, zoals een beperkt aantal beschikbare frequenties en een mindere geluidskwaliteit.

Hoewel nog steeds meer dan 50% van de audio-inhoud via FM wordt beluisterd, zoals blijkt uit de onderstaande grafiek, wordt er in juli 2023 een nieuwe veiling georganiseerd voor de negen commerciële landelijke frequenties. Dit getuigt van het nog altijd hoge bereik van FM-radio.

Grafiek luistercijfers FM
Bron: NLO 2019-2022, locatie aandeel%, 25-59 jaar

Digital Audio Broadcasting (DAB+)

Digital Audio Broadcasting, oftewel DAB+, is een digitale radio-uitzendstandaard die via de ether kan worden beluisterd. In tegenstelling tot analoge signalen maakt DAB+ gebruik van digitale audiogegevens die via radiogolven worden verzonden. Dit zorgt voor een betere geluidskwaliteit en maakt het mogelijk om meerdere radiostations tegelijkertijd op dezelfde frequentie uit te zenden. Met DAB+ kun je zowel de vertrouwde zenders van FM beluisteren als extra zenders die alleen digitaal beschikbaar zijn. Als je dus adverteert op reguliere FM, wordt je boodschap ook uitgezonden op FM-zenders die via DAB+ kunnen worden beluisterd.

Helaas vereist de ontvangst van DAB+ zenders een radio met een DAB+ antenne, waardoor het aandeel van DAB+ in het totale luisterpubliek op dit moment ‘slechts’ 16% bedraagt.

Online

Met de opkomst van internet en streamingtechnologieën is online radioluisteren enorm populair geworden. Eind 2022 was het totale luisteraandeel al gestegen naar bijna 36%! Via het internet kunnen radiostations wereldwijd hun uitzendingen beschikbaar maken. Luisteraars hebben de mogelijkheid om eenvoudig via websites, speciale radiostreamingplatforms of zelfs mobiele apps naar hun favoriete radiostations te luisteren. Het online radioluisteren biedt een onbeperkt aantal radiostations om uit te kiezen, ongeacht de geografische locatie. Daarnaast kunnen luisteraars uitzendingen pauzeren, terugspoelen en zelfs opnemen.

Het grote voordeel van online audio is dat het zeer breed toegankelijk is en geen aanschaf van een radio of antenne vereist om te kunnen luisteren.

Specifiekere inzet op online audio

Bij adverteren op de FM kunnen we aanbevelen welke zenders het meest geschikt zijn op basis van doelgroepanalyses. Op die manier kunnen we de specifieke doelgroep bereiken die in grotere mate luistert naar bepaalde zenders. Dit principe is vergelijkbaar voor DAB+, maar daar heb je een groter scala aan zenders om uit te kiezen, en kun je dus ook zenders selecteren op basis van muziekvoorkeuren. De mogelijkheden op online radioplatforms zijn het meest uitgebreid, waar bedrijven specifieke doelgroepen kunnen bereiken op basis van demografische gegevens, geografische locatie en interessegebieden. Dit biedt de mogelijkheid om zeer gerichte campagnes te voeren via online radiocampagnes.

Visie ZIGT

De verwachting is dat online audio steeds groter zal worden en uiteindelijk het luisteraandeel van DAB+ zal overtreffen. Hoewel eerder werd gedacht dat DAB+ op termijn FM zou vervangen, lijkt dat niet langer het geval te zijn. In plaats daarvan zien we dat luisteraars al erg gewend zijn geraakt aan online audiokanalen. In juli 2023 zal er nog een laatste veiling plaatsvinden voor FM-frequenties, waarbij de licenties voor 12 jaar worden verleend. Naar verwachting zal tegen 2035 online audio, of welke nieuwe vorm dan ook, aanzienlijk groter zijn dan DAB+ en FM gecombineerd.

Vragen over het artikel of kom je graag met ons in contact? Stuur gerust een bericht naar audio@zigt.nl

 

Danielle Crombeen
Danielle Crombeen
Media Director