Verbeter je Google Ads-campagnes met slimme experimenten
Benieuwd hoe je jouw Google Ads-campagnes kunt verbeteren met experimenten? Google Ads-experimenten vormen een speeltuin voor marketeers. Je kunt nieuwe ideeën testen zonder dat het je bestaande campagnes beïnvloedt.
Ontdek in dit artikel waarom het gebruik van Google Ads-experimenten essentieel is, de mogelijkheden die het biedt en hoe je dit voor jouw account kunt toepassen.
Wat houdt een Google Ads-experiment in?
Hoe zet je een Google Ads-experiment op?
Stap 1. Inloggen in Google Ads
Log in met je Google Ads-account via https://ads.google.com. Klik vervolgens op ‘Alle campagnes’ en ga via het linker navigatiemenu naar ‘Alle experimenten’.
Stap 2. Concept experiment aanmaken
Vanuit ‘Alle experimenten’ klik je op de ‘+’, vervolgens op ‘Aangepast experiment’, en dan kies je het juiste campagnetype. Vervolgens krijg je de keuze om een campagne te selecteren waar je het experiment tegen af wil zetten en je moet een naam toewijzen.
Tip: geef het experiment een naam waarmee je het experiment herkent. Bijvoorbeeld: [Campagnenaam] – [hetgeen wat je test] – Test/Experiment
Stap 3. Campagne-instellingen aanpassen
Vervolgens zul je de campagne-instellingen moeten wijzigen naar hetgeen wat je wil testen. Ga naar het tabblad ‘Instellingen’ en klik op ‘Algemene instellingen’. Hier kun je budgetten, biedstrategieën en andere instellingen aanpassen voor de experimentele campagne.
Stap 4. Experimentdetails instellen
Selecteer 2 doelen en bepaal hoeveel verkeer je wil toewijzen aan het experiment. Aan te raden is om bij een A/B-test voor 50% te gaan.
Ook bepaal je hier de looptijd van het experiment. Om een goed experiment op te zetten is het aan te raden om een minimale looptijd van 30 dagen in te stellen of minimaal 1.000 vertoningen te behalen. Dit zorgt ervoor dat je genoeg data binnenkrijgt en weloverwogen beslissingen kunt maken.
Let op! Je kunt een experiment niet hervatten nadat je het experiment hebt beëindigd. Denk daarom goed na over de looptijd van een experiment en wat je precies wil testen.
Daarnaast krijg je de optie om synchronisatie aan te zetten tussen het experiment en de originele campagne. Aan te raden is om synchronisatie aan te zetten. Stel, je sluit een zoekwoord uit of je past een tekst aan, dan wordt dat ook doorgevoerd in het experiment.
Dit werkt overigens niet de andere kant op, dus voer wijzigingen altijd door in je originele campagne.
Stap 5. Experiment starten
Nadat je alle instellingen hebt ingesteld en gecontroleerd, klik je op de knop ‘Opslaan en starten’ om het experiment te starten. En we zijn live! Na afloop kun je de resultaten analyseren en bepalen of je de wijzigingen in de oorspronkelijke campagne wil doorvoeren.
Experimenten zijn een geweldig hulpmiddel om op een laagdrempelige manier erachter te komen welke wijzigingen een positieve invloed kunnen hebben op jouw lopende campagnes. Blijf daarom testen en kom erachter wat past bij jouw doelen. Veel succes! En mocht je er niet uitkomen, stel hieronder dan gerust je vraag.
Contact?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag vrijblijvend in contact? Mail dan gerust naar rick.van.der.vaart@zigt.nl.