Verbeter je Google Ads-campagnes met slimme experimenten
25-10-2023

Verbeter je Google Ads-campagnes met slimme experimenten

Benieuwd hoe je jouw Google Ads-campagnes kunt verbeteren met experimenten? Google Ads-experimenten vormen een speeltuin voor marketeers. Je kunt nieuwe ideeën testen zonder dat het je bestaande campagnes beïnvloedt.

Ontdek in dit artikel waarom het gebruik van Google Ads-experimenten essentieel is, de mogelijkheden die het biedt en hoe je dit voor jouw account kunt toepassen.

Wat houdt een Google Ads-experiment in?

Een Google Ads-experiment is een ander woord voor een A/B-test in je huidige campagne. Je kopieert als het ware een huidig lopende campagne zonder het origineel te wijzigen. Met campagne-experimenten kun je campagne-elementen aanpassen, zoals advertentie-extensies, biedingen, plaatsingen of advertentieroulatie.

Het grootste voordeel van deze vorm van A/B-testen is dat het je best presterende campagne niet beïnvloedt terwijl je de A/B-test uitvoert. Ook kun je deze manier van A/B-testen inzetten om erachter te komen hoe je campagne beter kan presteren.

Je zou kunnen stellen dat een aparte campagne aanmaken ook een manier is om te testen. Maar deze vorm van testen heeft als nadeel dat campagnes met elkaar concurreren en beide misschien niet het gewenste resultaat krijgen.

Doordat je geen apart budget kunt toewijzen aan een experiment, wordt het budget gedeeld met de oorspronkelijke campagne die je gekopieerd hebt. Zorg er daarom wel voor dat het budget dat je hebt ingesteld hoog genoeg is om de mogelijke toename in klikken op te vangen.

De voordelen van een Google Ads-experiment?

Wat voor de ene campagne werkt, werkt voor de andere mogelijk niet. Door te testen en een experiment uit te voeren voorkom je kostbare misstappen en stuur je een account op basis van data.

De voordelen bij het opzetten van een experiment:

  • Beslissingen op basis van data: door te testen met een experiment kun je data-gerichte keuzes maken.
  • Geen risico: zet experimenten op voor een andere biedstrategie, advertentie of zoekwoord om te achterhalen wat het beste werkt voor het account. Met als doel: groei.
  • Efficiënt inzetten van budget: door met biedstrategieën te testen krijg je inzicht in welke strategie het best past bij jouw budget.
  • Inzicht in klantgedrag: door te testen met verschillende matchtypes of responsieve zoekadvertenties (RSA) krijg je waardevolle informatie over je doelgroep.
  • Concurrentie: onderscheid je van de concurrentie door jouw inspanningen efficiënter en effectiever in te zetten.
  • Blijven verbeteren: marktomstandigheden en klantgedrag veranderen continu. Jij moet als marketeer met die verandering mee. Doe dit door proactief te experimenteren en campagnes continu te verbeteren.

Door te experimenteren en data-gerichte beslissingen te nemen, besteed je het budget efficiënter, kies je de juiste strategie en zullen de resultaten verbeteren.

Hoe start je met experimenten?

Een goede manier om te starten is om jouw account door te klikken en opzoek te gaan naar optimalisaties of dingen die je wil testen. Weet je niet waar je moet beginnen? Of ben je benieuwd wat voor soort experimenten je kunt opzetten? Ik heb hieronder wat mogelijkheden voor je op een rij gezet.

Wat voor soort experimenten kun je opzetten?

In Google Ads zijn er veel mogelijkheden om experimenten op te zetten. Hieronder vind je een kort overzicht van de belangrijkste toepassingsgebieden van experimenten.

  • Biedstrategieën: afhankelijk van jouw campagne doel(en) heb je een bijpassende biedstrategie gekozen. Twijfel je tussen een 2 biedstrategieën? Zet een experiment op.
  • Responsieve zoek advertenties (RSA): per ad-group kun je maximaal 3 RSA’s toevoegen. Begin met 2, zodat je kunt testen welke koppen, beschrijvingen en zichtbare URL een betere CTR en meer conversie oplevert.
  • Zoekwoorden – zoektype (matchtype): een zoekwoord kun je als breed, exact of phrase zoekwoord toevoegen. Experimenteer om te zien of een zoekwoord als ander match type betere resultaten oplevert.
  • Landingspagina’s: welke landingspagina zorgt ervoor dat bezoekers klanten worden.
  • Demografische Segmentatie: heb je een grote doelgroep? Experimenteer met demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht en locatie in je targeting. Hierdoor begrijp je beter welke doelgroep het meest reageert op je advertenties. Hierdoor kun je veel specifieker biedingen instellen en relevante advertenties vertonen.
  • Plaatsingsexperimenten: test verschillende plaatsingen zoals op het Google Search- of Google Display-netwerk om te zien waar je doelgroep het meest betrokken is. Let wel op dat je het bereik van je advertenties flink laat toenemen waardoor de kosten ook zullen stijgen.
  • Advertentie-extensies: welke extensies zorgen voor een hogere CTR en meer conversie? Denk hierbij aan sitelinks, oproepextensies en locatie-extensies waarmee je kunt testen.

Dit zijn een aantal voorbeelden waar je een experiment voor in kan zetten. Heb je al een keuze kunnen maken? Lees snel verder hoe je aan de slag gaat.

Hoe zet je een Google Ads-experiment op?

Stap 1. Inloggen in Google Ads

Log in met je Google Ads-account via https://ads.google.com. Klik vervolgens op ‘Alle campagnes’ en ga via het linker navigatiemenu naar ‘Alle experimenten’.

Stap 2. Concept experiment aanmaken

Vanuit ‘Alle experimenten’ klik je op de ‘+’, vervolgens op ‘Aangepast experiment’, en dan kies je het juiste campagnetype. Vervolgens krijg je de keuze om een campagne te selecteren waar je het experiment tegen af wil zetten en je moet een naam toewijzen.

Tip: geef het experiment een naam waarmee je het experiment herkent. Bijvoorbeeld: [Campagnenaam] – [hetgeen wat je test] – Test/Experiment

Stap 3. Campagne-instellingen aanpassen

Vervolgens zul je de campagne-instellingen moeten wijzigen naar hetgeen wat je wil testen. Ga naar het tabblad ‘Instellingen’ en klik op ‘Algemene instellingen’. Hier kun je budgetten, biedstrategieën en andere instellingen aanpassen voor de experimentele campagne.

Stap 4. Experimentdetails instellen

Selecteer 2 doelen en bepaal hoeveel verkeer je wil toewijzen aan het experiment. Aan te raden is om bij een A/B-test voor 50% te gaan.

Ook bepaal je hier de looptijd van het experiment. Om een goed experiment op te zetten is het aan te raden om een minimale looptijd van 30 dagen in te stellen of minimaal 1.000 vertoningen te behalen. Dit zorgt ervoor dat je genoeg data binnenkrijgt en weloverwogen beslissingen kunt maken.

Let op! Je kunt een experiment niet hervatten nadat je het experiment hebt beëindigd. Denk daarom goed na over de looptijd van een experiment en wat je precies wil testen.

Daarnaast krijg je de optie om synchronisatie aan te zetten tussen het experiment en de originele campagne. Aan te raden is om synchronisatie aan te zetten. Stel, je sluit een zoekwoord uit of je past een tekst aan, dan wordt dat ook doorgevoerd in het experiment.

Dit werkt overigens niet de andere kant op, dus voer wijzigingen altijd door in je originele campagne.

Stap 5. Experiment starten

Nadat je alle instellingen hebt ingesteld en gecontroleerd, klik je op de knop ‘Opslaan en starten’ om het experiment te starten. En we zijn live! Na afloop kun je de resultaten analyseren en bepalen of je de wijzigingen in de oorspronkelijke campagne wil doorvoeren.

Experimenten zijn een geweldig hulpmiddel om op een laagdrempelige manier erachter te komen welke wijzigingen een positieve invloed kunnen hebben op jouw lopende campagnes. Blijf daarom testen en kom erachter wat past bij jouw doelen. Veel succes! En mocht je er niet uitkomen, stel hieronder dan gerust je vraag.

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag vrijblijvend in contact? Mail dan gerust naar rick.van.der.vaart@zigt.nl.

Rick van der Vaart
Rick van der Vaart
Campaign Manager