Ontmoet Digital Media Consultant Anne
Anne Kester werkt nu al een flink aantal maanden bij ZIGT. Niet in loondienst maar tot in ieder geval eind december op freelancebasis. Hoewel ze na al die maanden allang geen buitenstaander meer is, kan ze wel een unieke kijk van buitenaf geven op ZIGT als organisatie en op de heersende de cultuur.
Je werkt op freelancebasis bij ZIGT. Wat motiveerde de keuze voor die constructie en hoe bevalt het?
Ik kwam terug van het reizen en zag de voordelen er wel van in. De vrijheid, flexibiliteit en de uitdaging die het freelancen met zich meebrengt. Daar staat in het algemeen een groter stuk verantwoordelijkheid tegenover, maar daar krijg je wel weer meer vrijheid voor terug. Na je opdracht kun je, je heroriënteren op een (nieuwe) bedrijfstak/organisatie en jezelf breed ontwikkelen.
Ook interesse in een rol als (digital) planner?
Hoe onderscheidt ZIGT zich van andere (media)bureaus waar je gewerkt hebt?
Allereerst is het verdienmodel transparant (klanten betalen alleen voor de uren van specialisten) en dat werkt in de gehele bedrijfsvoering door. Werknemers worden gezien als dé grootste asset van ZIGT, en zijn volledig onderdeel van de bedrijfsvoering. Hierbij kun je met een goed plan of idee al snel in de ‘drivers seat’ zitten en pitch je je plannen voor klanten. Tenslotte is ZIGT op dit moment volop in beweging. De groei die dat met zich meebrengt, biedt kansen natuurlijk. Hiernaast valt het me op dat mensen bij ZIGT heel erg toegankelijk en vriendelijk zijn. Er is totaal geen ellebogencultuur en er hangt een ontspannen sfeer.
Wat doet een digital media consultant?
Als Digital consultant ben je verantwoordelijk voor een verscheidenheid aan klanten en projecten. Er ligt een vraagstuk bij de klant, bijvoorbeeld het binnenhalen van meer leads. Ik doe dan mijn onderzoek en schrijf een strategie. Afhankelijk van de gekozen kanalen, en hierbij ligt de focus op digitaal, brief ik specialisten. Maar je kan ook verantwoordelijk zijn voor campagnes die verder reiken. Dat is uitdagend en afwisselend, want de ene dag ben je bezig met het uitwerken van een voorstel van het NRC, en de andere dag voor een full funnel user journey.
In hoeverre verschilt deze rol bij ZIGT t.o.v. van andere mediabureaus?
Bij ZIGT is de rol eigenlijk nog veel breder ingestoken, dan alleen digitaal. Dit komt ook door het type klanten, er is een grote verscheidenheid met veel verschillende vraagstukken. Als jij ervaring hebt in online en offline ben je meer dan welkom om een campagneplanning op tafel te leggen. Heb je een idee over een uitwerking van een strategie, dan kan je dit ook goed uitwerken. Ideeën en visies worden aangemoedigd en ontwikkeld.
Bij andere bureaus zijn zaken vaak wat meer gestandaardiseerd. Daar doorloop je vaste funnels met vaste toolings. Bij ZIGT vinden we het wiel voor iedere klant weer opnieuw uit. Maar dat is goed, want ZIGT heeft veel verschillende klanten. Die hebben baat bij zo’n aanpak, want daar is niet één grid voor te bedenken waar iedereen onder valt. Daarnaast plannen we ZIGT niet blind op tooling of modellen maar vaak op Fingerspitzengefühl. Dat betekent dat je meer out-of-the-box-oplossingen krijgt, maar het vergt wel veel meer kennis en ervaring.