Ontmoet Media Planner Eveline

Ontmoet Media Planner Eveline

Stel jezelf even voor

Hi! Ik ben Eveline, 25 jaar oud, en ik woon in Naarden, vlakbij het gezellige Naarden-Vesting. Hier woon ik samen met mijn vriend en mijn ongeveer 50 kamerplanten. Oké, misschien niet echt zoveel, maar ik hou zeker van groen en planten. In januari van dit jaar heb ik mijn bachelor gehaald in de opleiding Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Hierna ben ik niet meteen een master gaan doen omdat ik juist het werkveld in wilde: ervaring opdoen en aan de slag gaan. Na mijn afstuderen werd ik vrij snel benaderd door ZIGT om de functie van mediaplanner te vervullen. En zo ben ik inmiddels al ruim een half jaar te vinden op de locatie Hoofddorp van ZIGT.

Wat doe je bij ZIGT?

Binnen ZIGT vervul ik de functie van mediaplanner. Toen ik voor deze rol werd benaderd, wist ik nog niet precies wat ik kon verwachten. Inmiddels vertel ik graag wat deze functie inhoudt, voor het geval jij nu ook denkt: ‘’Mediaplanner, maar wat houdt dat in?’’

Heel kort uitgelegd: ik zorg ervoor dat jij reclames hoort op de radio, ze ziet op TV, of onderweg langs de weg bijvoorbeeld. Voordat deze reclames zichtbaar en/of hoorbaar zijn, doorlopen mijn collega’s en ik verschillende stappen. Allereerst komt een adverteerder naar ons toe omdat ze een boodschap aan een doelgroep, ook wel consumenten, willen overbrengen. Wij geven dan een passend advies over het inzetten van diverse mediumtypes. Hiervoor schakelen we zowel met de adverteerders als met de zenders van bijvoorbeeld TV. De inzet van deze media kunnen we zo specifiek maken als de adverteerder wil, waardoor we bijvoorbeeld alleen zichtbaar zijn tijdens bepaalde programma’s of alleen bij het bushokje bij jou om de hoek. Achteraf evalueren we de campagnes met de adverteerders om de successen en leerpunten te bespreken.

Met welke ambitie heb je gesolliciteerd bij een mediabureau?

Ik heb gesolliciteerd bij ZIGT met de ambitie om te groeien als communicatieprofessional op het gebied van media. Werken in de media is een ambitie die ik al langer koesterde. Tijdens mijn opleiding heb ik stage gelopen bij een uitgeverij. Daar kwam ik erachter dat ik graag in de media wilde werken, maar bij voorkeur bij een kleinschaliger bedrijf, liever niet met meer dan 1000 medewerkers. Dit vond ik bij mediabureau ZIGT. Tijdens het sollicitatieproces voelde ik de ruimte om mezelf hier te ontwikkelen, en ondanks het feit dat er meer dan 100 medewerkers zijn, heerste er een warm gevoel.

Wat heeft je verrast in de functie van Media Planner?

Wat mij echt heeft verrast, en waar ik van tevoren geen weet van had, is het werk dat voorafgaat aan het moment dat je bijvoorbeeld ’s avonds een reclame op tv ziet. Daarnaast verbazen de mogelijkheden voor adverteerders me. De precisie waarmee je reclames kunt plannen, tot op de minuut, had ik niet verwacht. Wat ik hier vooral verrassend aan vind, is dat ik dit nu zelf doe. Als ik ’s avonds op de bank naar tv kijk, laat ik enthousiast zien welke reclames ik verantwoordelijk ben.

Hoe heb je Freedom to Grow ervaren?

Het gevoel van Freedom to Grow begon voor mij al bij het binnenlopen bij ZIGT. Net klaar met mijn opleiding kreeg ik bij ZIGT de kans om mezelf vanaf dit punt te ontwikkelen. Vanaf het begin ben ik ondersteund door mijn collega’s, waarbij ik veel zelfstandigheid kreeg om zelf te ontdekken en te handelen. Gewoon doen en daarbij fouten maken en weer opstaan, is volgens mij ook hoe groei ontstaat. En bij ZIGT kan ik ‘gewoon doen’, mede dankzij de prettige samenwerking met collega’s. De zomerperiode is hier denk ik een goed voorbeeld van. Veel collega’s genieten van hun vakantie, waardoor ik zelfstandig aanvragen van adverteerders kon afhandelen. Omdat je in deze periode meer op jezelf bent aangewezen, leer je ontzettend veel en ben ik sterk gegroeid in mijn rol als Media Planner. Natuurlijk sta ik er niet alleen voor, en er zijn altijd collega’s om mee samen te werken en mee te groeien. Samen groeien is immers leuker dan alleen.