2021 slechtste bioscoop jaar sinds 1992
30-03-2022

Toekomst is rooskleurig
2021 slechtste bioscoop jaar sinds 1992

Uit het onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) blijkt dat het jaar 2021 voor bioscopen historisch slecht was. Een goed resultaat behalen was door de lockdown en strenge maatregelen simpelweg onmogelijk. Dat is erg jammer, want het filmaanbod was waanzinnig goed en het bioscooppubliek stond te trappelen. Uiteindelijk gingen er afgelopen jaar circa 14,3 miljoen mensen naar de bioscoop, een daling van 14,6% vergeleken met 2020. Dat lijkt mee te vallen, maar ten opzichte van 2019, voor corona dus, is dit een daling van 62,4%. Toch ziet de toekomst er rooskleuriger uit dan deze cijfers misschien doen vermoeden.

2021 vs 2020

In 2021 waren de bioscopen en filmtheaters langer gesloten dan in 2020, respectievelijk 24 weken om 15 weken. In de 28 weken dat de theaters wél open waren in 2021 werden weliswaar betere resultaten behaald dan in 2020, maar vergeleken met een normaal bioscoopjaar zoals 2019 was het verlies in die maanden nog steeds 31%. Alle maatregelen zoals de QR-code, de anderhalve meter afstand en beperkte openingstijden zorgden ervoor dat slechts een zesde van de reguliere capaciteit benut kon worden. Nederland was het enige land in Europa dat een combinatie had van deze maatregelen.

Wachtrijen na opening januari 2022

Toch heerst er dus optimisme. Want ondanks de constante stijging in het gebruik van Video-On-Demand-diensten zoals Netflix, Videoland of HBO is er iets unieks aan een avondje naar de Bioscoop gaan. Dit gevoel werd meteen bevestigd toen eind januari bekend werd gemaakt dat de bioscopen weer open gingen. Tienduizenden Nederlanders stonden in de rij om een plekje bij hun favoriete film te bemachtigen, én dat leidde tot wachttijden van meer dan een uur.

Jean Mineur: “Met name op tickets voor de film Spider-Man: No Way Home ontstond een enorme run. Veel Marvel-fans keken uit naar de film waardoor veel tickets al lang van te voren uitverkocht waren. Het publiek is klaar voor entertainment na een lange tijd beperkt te zijn geweest. Een blockbuster zoals Spider-Man willen bezoekers zo snel mogelijk in de bioscoop zien om spoilers te voorkomen.” Het geeft nog maar eens aan hoe relevant de bioscoop nog altijd is en hoe erg mensen het gemist hebben.

Verwachting bezoekersaantallen

Het blijft lastig om te zeggen wat de bezoekersaantallen de aankomende jaren gaan doen. Voor de coronacrisis waren de bezoekersaantallen al jaren aan het stijgen door het groeiende aantal bioscopen, vernieuwde bioscopen en nieuwe varianten van films kijken zoals 4DX. Onze verwachting is dan ook dat de bezoekersaantallen zich weer gaan herstellen nu de maatregelen er niet meer zijn. Al heeft thuis een film naar keuze kijken zo zijn voordelen, de bioscoop blijft zijn charme houden. Niets kan op tegen een film kijken op een groot scherm met fantastisch geluid.

Verwachtingen Jean Mineur (Pathé & Kinepolis)

“Na de versoepelingen van 25 februari zien wij dat de bezoekcijfers weer bijna op het oude niveau zitten. Op dit moment realiseren wij 90% van het normale gemiddelde bioscoopbezoek. Wij verwachten dat dit zich snel verder herstelt door de lang verwachte blockbusters, zoals Top Gun, Soof 3 en The Minions. Bioscopen programmeren de films zo optimaal mogelijk zodat alle bezoekers de kans krijgen om hun favoriete film te zien. Ook adverteerders weten de bioscoop te vinden. Zo heeft Jean Mineur in 2021 de beste oktober maand ooit gehad.”

Adverteren in bioscopen loont

Bioscoopreclame blijft immers een vorm van adverteren waarbij de attentiewaarde van de kijker hoog is. Natuurlijk heb je niet het massabereik wat bijvoorbeeld tv wel biedt, maar de bezoeker is enthousiast en heeft een open en actieve mindset. En dat heeft een positief effect heeft op de werking van de commercial. Daarnaast zorgt het grote scherm en het geluid voor veel impact, iets wat met VOD-kanalen thuis bijna niet te evenaren is.

Milou Ataliede
Milou Ataliede
Media Planner