5 redenen om níet aan de slag te gaan met CRO
Dit artikel werd eerder ook gepubliceerd op Frankwatching.
Het verbeteren van conversies heeft een enorme impact op je business. Toch komt het vaak voor dat bedrijven niet of vrij laat met CRO (Conversie Optimalisatie) aan de slag gaan. Daarom vijf redenen om te zien hoe dit komt en hoe jij wél impact kunt maken met CRO!
1. CRO te laat inzetten
Veel bedrijven denken pas aan conversie optimalisatie als resultaten tegenvallen. We zijn allemaal druk met de aanwas van nieuwe klanten of leads en daar ligt dan ook vaak de focus op qua tijd en inzet.
Dan vergeet je het continu verder optimaliseren van je website, app of webshop, maar ook om learnings op te doen over je eigen platform én je gebruiker. CRO zou structureel onderdeel moeten zijn van je marketingmix. Geen laatste redmiddel!
2. Het ontbreken van inzicht
Bij het behalen van een doelstelling wordt al snel gedacht aan een campagne-opzet of e-mailing. Echter begint het eerst met inzicht. Waar zou het zwaartepunt voor je marketinginzet moeten liggen? Dan kan het maar zo zijn dat gebruikers je website prima weten te vinden, maar afhaken in het verdere proces. Of dat gebruikers ook al geïnteresseerd zijn, maar de juiste triggers niet krijgen om verder te komen. Dan is de inzet van CRO een logische keuze en kan je daar je tijd en budget beter op inzetten om impact te maken.
3. De impact van CRO niet kennen
Over impact gesproken: wat is de impact van CRO? Met minimale verbetering van het conversiepercentage, kunnen doelstellingen al significant stijgen. Een voorbeeld daarvan is een test van EUclaim voor de Duitse website. Hierbij was een test opgezet om de autoriteit van EUclaim te benadrukken en te kijken wat dit met het conversiepercentage deed. De verwachting was dat dit zou stijgen, omdat vanuit onderzoek bleek dat de Duitse markt waarde hecht aan geleende autoriteit.
Vanuit die gedachte is de zin “EUclaim in de media” direct onder de call-to-action geplaatst, waarbij Duitse tv-programma’s of magazines werden gepresenteerd. In Duitsland was met dit relatief minimale verschil een enorme winst te behalen in het conversiepercentage. Het conversiepercentage is met deze test maar liefst 145% gestegen. Dit hoeft overigens niet per se te betekenen dat dit in andere landen ook zo werkt. Dat zou het testen waard zijn 🙂
Bovendien kan CRO in de hele marketingmix worden ingezet en is het doortrekken in alle fases van een klantreis cruciaal. Zo kan je CRO toepassen in je Facebookcampagne, e-mailings, bestelproces of zelfs op je bedankpagina.
4. Geen budget voor CRO
Daarnaast is budget vaak een reden. De meeste tools zijn gratis, je zult enkel tijd moeten investeren om met CRO aan de slag te gaan. Tijd is geld. Echter is voor de inzet van CRO geen mediabudget benodigd, wat vaak wel volop wordt ingezet in campagnes. Door juist te optimaliseren voor conversies, is er minder geld nodig voor de inzet van campagnes. Als het conversiepercentage verbetert, kan met meer geld juist een nog beter resultaat behaald worden. Je bent simpelweg efficiënt en relevant in de gehele marketingmix.
5. Te weinig tijd vrijmaken
Ondanks dat bedrijven het nut van CRO kunnen inzien, blijven de werkzaamheden al snel op de plank liggen. Daarom is het belangrijk om CRO als cruciaal onderdeel van de marketinginspanningen te zien, en de impact inzichtelijk te maken. In de meeste gevallen is het bedenken en het opzetten van een A/B-test vrij snel gedaan als je het vergelijkt met de resultaten die uit een test kunnen komen.
De inzichten kunnen gebruikt en vertaald worden naar andere marketinginspanningen. Zeker door met een team als vast onderdeel van de maand of week eens door je eigen website heen te lopen, zijn goede ideeën niet van tafel te vegen en de moeite waard om te gaan testen.