6 programmatic trends en ontwikkelingen voor 2024
Programmatic blijft een groeiende markt binnen digital media advertising en wij verwachten dat 2024 interessante trends en ontwikkelingen met zich mee zal brengen. Steeds meer Nederlanders maken dagelijks gebruik van digitale media. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn Nederlanders steeds digitaal vaardiger en scoren we op dit vlak het beste binnen de Europese Unie (EU). Door die digitale vaardigheden van Nederlanders is het interessant om in programmatic adverteren te investeren, en dat zien we in de praktijk dan ook gebeuren.
1. Zet je schrap, het cookieloze tijdperk komt eraan
First-party cookies worden voornamelijk gebruikt om data te verzamelen over het gedrag van gebruikers binnen je website. Third-party cookies worden door derde partijen gebruikt op een website om relevante doelgroepen te bereiken met gepersonaliseerde advertenties.
In 2024 worden maatregelen genomen waardoor internetgebruikers gemakkelijker de optie krijgen om geen toestemming te geven voor third-party cookies. De verwachting is dat het gebruik van third-party cookies gedurende het jaar stevig zal verminderen en uiteindelijk helemaal zal worden verwijderd. Als je een cookie liefhebber bent, maak je geen zorgen! First-party cookies mogen wel blijven.
2. Opkomst van contextuele targeting
Door het wegvallen van third-party cookies zullen alternatieve targetingstrategieën, zoals contextuele targeting, toenemen. Maar wat houdt dat precies in? Gelukkig is het relatief simpel. Contextuele targeting betekent dat je advertenties toont op content die relevant is voor jouw merk en doelgroep. Op een website of pagina gericht op auto’s zou je bijvoorbeeld advertenties rondom het thema auto’s te zien krijgen. Zo hoef je geen third-party cookies te gebruiken om toch de relevante doelgroep te bereiken!
Wij verwachten ook dat er meer focus komt op first-party cookies en “walled gardens”. Adverteerders kunnen de verzamelde website-data (first-party cookies) zelf inzetten of delen met het mediabureau, zodat zij hier first-party doelgroepen van kunnen maken. Vanuit de uitgeverskant zien we een groei in walled gardens, waar de adverteerder data kan gebruiken die uitgevers verzamelen van hun gebruikers. Dat betekent dat uitgevers gebruikers met een account (die ook toestemming geven) categoriseren met bepaalde labels, bijvoorbeeld op basis van hun activiteiten, interesses of ingevulde informatie. Deze data wordt vervolgens geanonimiseerd en de doelgroep kan dan binnen het netwerk van de uitgever bereikt worden.
3. Hoe trek jij je doelgroep het beste aan in 2024?
Dynamische en interactieve advertenties worden steeds vaker ingezet en leveren positieve resultaten op. Uiteraard wil je dat jouw advertentie wordt gezien door een relevante doelgroep die zich aangetrokken voelt tot jouw merk en product. Dynamische advertenties passen zich automatisch aan om de relevantie van de advertentie te vergroten voor verschillende gebruikers binnen de doelgroep. Zo kun je met dezelfde advertentie iemand bereiken die op zoek is naar nieuwe schoenen, evenals iemand die een nieuwe broek wil bestellen. Dynamische advertenties passen zich dan aan om bij de ene gebruiker schoenen te tonen en bij de ander een broek.
Op het internet worden gebruikers vaak overspoeld met meerdere displayadvertenties per pagina. Hoe zorg je ervoor dat jouw advertentie wel wordt gezien ten opzichte van een ander? De waarde van aandacht voor een advertentie wordt steeds belangrijker. Wij verwachten dan ook dat het gebruik van interactieve advertenties zal stijgen in 2024. Interactieve advertenties geven de gebruiker de kans om een advertentie te beïnvloeden en te veranderen door ermee te interacteren. Je kunt bijvoorbeeld een vraag beantwoorden om een relevant product te zien, een spel spelen binnen de advertentieruimte, of door de advertentieslides scrollen om meer producten te zien. Interactieve advertenties bieden diverse opties om de aandacht van de doelgroep te trekken en zo waardevolle contactmomenten voor jouw merk te creëren.
4. Mogelijkheden van In-App en In-Game adverteren
Een groeiende vorm van adverteren die nog niet veel wordt gebruikt in Nederland, maar naar verwachting zal stijgen in 2024, zijn in-app- en in-game-advertenties. Een voorbeeld van in-app-advertenties is Duolingo, een gratis app waarmee je talen kunt leren. Na elke les zien gebruikers een advertentie, op het moment dat ze het meest openstaan voor nieuwe informatie. Zo bieden meerdere apps kwalitatieve en relatief goedkope advertentieruimtes om je doelgroep op een andere manier te kunnen bereiken.
Ook zien we dat de gaming-industrie elk jaar blijft groeien, met een groot aantal reguliere gamers. Hoewel Mobile Games het meest populair zijn in Nederland, met zo’n 4 miljoen gebruikers, wordt hier nog niet vaak gebruikgemaakt van in-game adverteren. In-game-advertenties worden vaak gezien als kinderachtig en minder kwalitatief, maar dat hoeft niet zo te zijn. Tegenwoordig kun je ook binnen in-game-advertenties je doelgroepen specificeren op basis van demografische instellingen, interesses en gedrag om toch een kwalitatief contactmoment te realiseren. In-game-advertenties worden op diverse manieren ingezet, zoals de advertentieborden in een voetbalspel of een groot reclamebord waar een speler vaak langs moet rijden in een racespel. In-game-advertenties worden ook als minder storend ervaren door de speler in vergelijking met in-app-advertenties, waar een advertentie vaak na of tijdens een activiteit het scherm overneemt.
5. Hey Chat-GPT, geef mij een lijst van 6 trends en ontwikkelingen voor programmatic in 2024
We zien ook een toename in de kwaliteit en het gebruik van AI en machine learning (AI-tools) om programmatic processen te versterken. AI-tools kunnen snel veel data analyseren en bepaalde optimalisaties of voorspellingen voor uitlevering voorstellen aan specialisten, die dit dan verwerken in de campagne. Specialisten gebruiken AI-tools ook om advertenties te sturen naar gebruikers die beter passen bij het doel van de campagne. Door het opstellen van bepaalde doelstellingen en deze een waarde te geven, kan de AI-tool leren begrijpen welke impressies en doelgroepen meer waarde bieden voor een campagne en hier uiteindelijk ook op sturen. Verder worden AI-tools ook gebruikt ter inspiratie voor trefwoorden die relevant kunnen zijn bij contextuele targeting. Hoe dan ook, verwachten wij dat AI en machine learning in 2024 steeds vaker gebruikt zullen worden en handige tools zullen blijven voor digitale adverteerders.
6. Duurzamer adverteren
Tot slot verwachten we in 2024 ook dat er vaker wordt gekozen om campagnes duurzamer in te kopen. Digitaal adverteren heeft een groot aandeel binnen de totale CO2-uitstoot van internetgebruik en we merken dat dit in Nederland beter kan. Gelukkig zijn er meerdere techbedrijven die duurzame oplossingen aanbieden voor digitaal adverteren, zoals Scope3. Zo kun je via Scope3 bijvoorbeeld een vast bedrag doneren per 1000 impressies aan een NGO-stichting die zich richt op duurzaamheidsoplossingen.
Meer leren over duurzaam adverteren?
Lees dan ons artikel over het duurzamer maken van de digitale advertentiewereld of kijk onze video over het onderwerp hieronder. Kom je graag in contact? Mail dan gerust naar programmatic@zigt.nl.