Hoe maken we de digitale advertentiewereld duurzamer?
09-11-2023

Hoe maken we de digitale advertentiewereld duurzamer?

Duurzaamheid is deze eeuw een van dé onderwerpen onder de bevolking. Klimaatverandering is een feit, hier kan men niet meer omheen. Vanuit allerlei branches wordt inmiddels hard gewerkt om de ‘carbon footprint’ te verlagen, zo ook binnen de digital advertising branche.

Wat voor footprint laat de digital-advertisingwereld achter?

Ook digital advertising heeft te maken met een hoge CO2-uitstoot; het totale internetgebruik veroorzaakt 3,7% van de totale uitstoot wereldwijd, waarin digital advertising een groot aandeel heeft.

Scope3 is een techbedrijf dat onderzoek heeft gedaan naar de uitstoot in onze branche (https://scope3.com/research). Om de ernst van deze uitstoot in beeld te brengen, heeft Scope 3 een vergelijking gemaakt die de uitstoot op een begrijpelijke manier illustreert.

Het uitserveren van 1.000 impressies/vertoningen staat gelijk aan het draaien van een wasje op het gebied van CO2-uitstoot. Google Ads heeft al bijna dertig miljard impressies per dag… En dan zijn er nog tientallen andere inkoopsystemen die dit aantal alleen maar opdrijven. Dat zijn dus ongelofelijk veel wasjes.

Scope3

Op DMEXCO 2023 tijdens de Sustainability Summit was Sanofi één van de sprekers die sprak over de CO2-uitstoot in digital advertising. Zij presenteerden de volgende interessante vergelijking: 1.500.000 impressies heeft dezelfde uitstoot als een enkele vlucht van Londen naar New York.

Met deze cijfers in gedachten kunnen we concluderen dat impact van onze branche op de CO2-uitstoot erg groot is.

Welke elementen zorgen voor deze hoge uitstoot?

Er zijn meerdere factoren die ervoor zorgen dat de ‘carbon footprint’ hoog is. Hier willen we er een paar van benoemen:

1. Biedingsproces: Er zijn binnen de advertising en dan met name binnen de programmatic advertising, heel veel verschillende in- en verkoopsystemen. Deze inkoopsystemen worden gebruikt om digitale marketingcampagnes te boeken, terwijl de verkoopsystemen worden ingezet om de advertentieruimte (slots) op een website te vullen. Grote nieuwssites bevatten vaak tientallen van deze slots op één pagina. Elk van deze systemen zorgt voor uitstoot via de servers die ze gebruiken om data op te slaan of advertenties te laden. Door het aantal in- en verkoopsystemen te beperken, kan de uitstoot verminderd worden.

In de afbeelding hieronder is een voorbeeld te zien over hoe gefragmenteerd zo een ecosysteem eruitziet voor één website:

2. Creatie: De kwaliteit van de creatie heeft ook impact op de uitstoot. De zwaarte van de creatie in MB’s bepaalt hoe hard de server moet werken om de creatie in te laden. Door de creatie minder zwaar te maken, kun je de uitstoot verminderen. Een methode hiervoor kan zijn om van HD (High Definition, zwaar in MB’s) naar SD (Small Definition, minder zwaar in MB’s) over te schakelen.

3. Websites met véél advertenties: Er zijn websites waarbij je wordt overladen met advertenties. Doordat al deze advertenties moeten worden ingeladen, moeten de servers meer werken, wat uiteindelijk weer resulteert in méér uitstoot. Deze websites kunnen dit zelf verbeteren door minder advertentieposities op de website te plaatsen, of deze website kan juist worden vermeden door adverteerders.

Welke (tech)partijen zijn er?

Binnen de industrie zijn er een aantal techpartijen die op basis van de bevindingen die in de afgelopen jaren zijn gedaan, zijn gestart met het ontwikkelen van technologieën die inzichtelijk kunnen maken hoeveel de uitstoot precies is. Door deze inzichten kunnen de processen verbeterd worden, zodat een reductie in uitstoot plaats kan vinden. Een aantal daarvan benoemen we hieronder, aangezien deze tijdens de Sustainability Summit op DMEXCO ook werden uitgelicht:

ZIGT heeft Scope3 leren kennen. Verschillende exploitanten en sales houses bieden samenwerkingsmogelijkheden met Scope3 aan. Bovendien is Adform als eerste DSP ter wereld een samenwerking aangegaan met Scope3. Hierdoor kun je nu binnen je displaycampagne een Scope3-filter toevoegen, waardoor er geoptimaliseerd wordt naar domeinen met een lage uitstoot.

Het is ook belangrijk om domeinen en partijen uit te dagen met betrekking tot hun eigen uitstoot, zodat ook zij actie ondernemen.

Wat voor visie heeft ZIGT op deze ontwikkeling?

Als onafhankelijk bureau heeft ZIGT de vrijheid om de oplossingen die worden aangeboden en ontwikkeld worden met open armen te ontvangen. ZIGT zal hierin niet de wereld gaan veranderen, maar wij kunnen hierin wel ons steentje bijdragen. Door deze ontwikkelingen op de voet te volgen, kunnen wij in gesprek gaan met partijen die ons kunnen helpen met het verlagen van de CO2-uitstoot van onze adverteerders. Klimaatverandering is een probleem wat door de hele wereld aangepakt moet worden en hier kan onze branche aan bijdragen.

Contact?

ZIGT zal de komende maanden een visie gaan bepalen op dit onderwerp. De eerste campagne waarbij de CO2-vermindering centraal staat, staat inmiddels live. Wil je meer weten, neem dan contact met ons op of check regelmatig onze website zodat je onze publicaties over dit onderwerp niet mist.

Niek Custers
Niek Custers
Programmatic Director