Adverteren tijdens de zomer, een go of no-go?
Vorig jaar hebben we dit onderwerp al kort besproken in een video-update (onderaan het artikel te bekijken). Een veelgestelde vraag onder adverteerders is of het zinvol is om te adverteren tijdens de zomervakantie. Vaak wordt aangenomen dat het geen nut heeft, omdat men denkt dat iedereen op hetzelfde moment het land verlaat. Maar is dat wel echt zo?
In de video concludeerden we dat tijdens het hoogtepunt van de vakantieperiode, in de drukste vakantieweek van het jaar, slechts ongeveer 13,8% van de Nederlanders zich in het buitenland bevindt. Dit betekent dat 86,2% van de bevolking nog steeds bereikbaar is in Nederland. Het percentage mensen dat tegelijkertijd op vakantie is, verandert vrijwel niet. Merel Tukker, Research Director bij ZIGT, duikt bijna elk jaar in deze cijfers, en tien jaar geleden was ongeveer maar 12% van de mensen tegelijkertijd op vakantie. Deze cijfers veranderen dus nauwelijks (met uitzondering van de coronajaren).
Adverteren in de zomer
Met bovenstaande percentages wordt het vooroordeel dat iedereen tegelijkertijd weg is al ontkracht. Zelfs tijdens de drukste periode zijn er nog voldoende mensen binnen Nederland te bereiken. Wel zijn er verschillen te zien in bepaalde mediumtypes ten opzichte van andere periodes. Zo zijn er bijvoorbeeld dalingen merkbaar in de kijktijd van televisie en de luistertijd op de radio. Daarom zijn de kosten voor adverteren in de maanden juli en augustus (samen met januari en februari) het laagst. Ook uit onze eigen ervaring blijkt dat op dagen met mooi weer minder Video on Demand wordt bekeken, waardoor de beschikbare advertentieruimte voor adverteerders afneemt.
Naar buiten
Het bereik op veel grote mediumtypes mag dan dalen, maar het is nog steeds mogelijk om te adverteren. Aan de andere kant is er juist een veelbelovende kans in deze periode. Volgens MEMO2 (crossmedia meetspecialist en onderdeel van Kantar) brengen we in de zomermaanden tot wel 3 uur per dag meer tijd buiten door dan in de wintermaanden. De mensen die je nu minder goed kunt bereiken via bepaalde mediumtypes bevinden zich nu allemaal buiten. Dit maakt de zomerperiode een uitstekende gelegenheid om te adverteren op (D)OOH (Digital Out-of-Home).
Hoewel mensen tijdens vakanties misschien minder onderweg zijn naar school of werk, verplaatsen ze zich nog steeds op andere manieren. Ze gaan meer naar buiten om te genieten van het mooie weer. Parken, stranden, winkelstraten en recreatiegebieden worden druk bezocht, waardoor er kansen ontstaan om hierop in te spelen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van schermen in winkelcentra, langs parken of op de route naar het strand.
In deze periode gaan mensen ook op vakantie, maken ze roadtrips of bezoeken ze andere steden. Deze doelgroepen kunnen worden bereikt met behulp van schermen op luchthavens, treinstations of langs populaire snelwegen. Op deze manier kun je zowel de lokale bewoners als toeristen bereiken.
Bovendien zijn mensen in de zomer vaak positiever gestemd. Volgens de Volkskrant zorgt het dagelijkse zonlicht ervoor dat we ons gelukkiger voelen, minder kritisch zijn en minder weloverwogen beslissingen nemen. Daarnaast blijkt uit meer dan 430 effectonderzoeken van MEMO2 dat een (Digital) Out-of-Home campagne in de zomer een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan de top-of-mind brand awareness.
Profiteer van het mooie weer
Ons advies is dan ook om gedurende de zomer te blijven adverteren. Profiteer van de lagere prijzen, speel in op het mooie weer (bijvoorbeeld met behulp van weer-triggers) en bereik de Nederlandse consument wanneer ze onderweg zijn.
Contact?
Geïnteresseerd in het inzetten van (D)OOH of heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met ooh@zigt.nl. Onze specialisten staan voor je klaar om je verder te helpen en adviseren je graag.