Bioscopen komen sterk uit crisis
27-10-2021

Reclame op het grote doek
Bioscopen komen sterk uit crisis

Het is dringen voor adverteerders op de tv-markt. Reclameblokken vullen razendsnel, sommige doelgroepen zijn al bijna niet meer te bereiken en de prijzen stijgen navenant. Voor wie zijn specifieke doelgroep wil bereiken, zijn er nog kansen op het grote doek. ​

Waar sommige branches nog profiteerden van de coronacrisis, was het voor de bioscoopbranche in de eerste maanden van dit jaar een moeilijke tijd. Een lange periode van bijna een half jaar waren de deuren verplicht gesloten, vanaf 5 juni mochten de bioscopen eindelijk weer open. In het begin weliswaar met beperkingen zoals anderhalve meter afstand en in de eerste maand met een maximum van 50 bezoekers per zaal. In het eerste weekend dat de bioscopen weer open mochten waren de meeste voorstellingen uitverkocht. ​

Per eind juni was er geen beperking meer van een maximum aantal bezoekers per zaal, maar gold de 1,5 meter afstand in de zalen en foyers nog wel. Het bioscoopbezoek groeide deze zomer ondanks de 1,5 meter regel gestaag en het gemiddelde bezoek was ruim 70% van wat het in dezelfde periode in 2019 was. Sinds 25 september is voor een bioscoopbezoek een coronatoegangsbewijs verplicht en zijn er geen capaciteitsbeperkingen meer. Het eerste weekend was dat even wennen voor het publiek, maar sinds de première van de langverwachte 25e James Bond: No Time to Die op 30 september is het als vanouds.

Corona zorgde ervoor dat veel films later uitkwamen dan aanvankelijk gepland. Kortom: we mogen weer, we kunnen weer, staan te trappelen, en het aanbod is gigantisch. En dat biedt kansen voor adverteerders. Het is algemeen bekend dat bioscoopreclames veel impact hebben. Want weg zappen kan niet en de bezoekers zitten klaar om te kijken. Zelfs de telefoon staat al op stil. Bedenk echter wel, dat je als adverteerder met bioscoopreclame een fractie van het bereik realiseert ten opzichte van televisiereclame. Maar wie nog ergens ruimte zoekt richting de feestdagen op de advertentiemarkt moet toch iets, want veel ruimte is er niet meer. Veel TV- en radiozenders en zelfs een groot aantal out-of-home schermen zijn nu al uitverkocht. De bioscoop is een plek waar je als adverteerder nog terecht kunt.​

En het gaat ook goed in de bioscoopreclamemarkt. Zo was oktober 2021 voor Jean Mineur Mediavision qua omzet de beste oktobermaand ooit. Ook de rest van het jaar ziet het er rooskleurig uit. Richting de feestdagen is er een gemêleerd aanbod aan films, voor alle doelgroepen.

De top 10 van die moment:

  1. No Time to Die
  2. Venom: Let There Be Carnage
  3. The Addams Family Op Avontuur
  4. Dune
  5. Ron’s Gone Wrong
  6. Grote Sinterklaasfilm
  7. Club van Sinterklaas
  8. The French Dispatch
  9. Liefde Zonder Grenzen
  10. Paw Patrol: De Film

Bron: Jean Mineur

Stefan Rijnders
Stefan Rijnders
Marketing en Content Manager