Campagnezichtbaarheid zorgt voor impact
02-05-2023

Campagnezichtbaarheid zorgt voor impact

Hoe zichtbaar is jouw campagne? En hoe meet je dit? In de statistieken zie je vaak terug hoe vaak de campagne getoond is, maar hoe vaak is de advertentie daadwerkelijk gezien door iemand? Daarom is het veel interessanter om naar de viewability van een campagne te kijken. Dit is de meetbaarheid van het aantal keer dat een advertentie feitelijk is gezien. Door te werken met Integral Ad Science biedt ZIGT haar klanten technologie aan om de kwaliteit en impact van campagnes nauwkeurig in beeld te krijgen. En met die informatie kun je nog beter bijsturen op je campagne.

Viewability

Voor meer impact is het belangrijk dat het aandeel impressies die viewable zijn, zo hoog mogelijk is. Dit betekent dat je advertentie goed in elkaar moet zitten en voor een bepaalde periode in beeld moet zijn. We leggen het graag aan je uit. Tot op heden werkten we met een standaard KPI voor ad viewability. Dit is een door het IAB vastgestelde standaard. Een advertentie wordt als viewable gezien als tenminste 50% van de pixels minimaal een seconde in beeld is geweest. Voor video is dit twee seconden.

De viewablity-KPI kun je instellen via het inkoopplatform (DSP). Veel adverteerders werken liever met een eigen standaard. Het is dan juist interessant om met technologie te werken die dit ook daadwerkelijk kan meten. Om de kwaliteit en impact van campagnes nauwkeurig in beeld te krijgen en gericht te kunnen bijsturen, kiezen we bij ZIGT voor de technologie van Integral Ad Science (IAS).

Hoe werkt IAS?

De technologie van IAS geeft online zichtbaarheid een kwalitatieve impuls. Hoe werkt dit? Aan de hand van een geavanceerde scantechnologie brengt IAS zeer gedetailleerde mediaresultaten overzichtelijk in kaart. Zo verzekert IAS dat alleen echte personen de impressies zien. Ook zijn advertenties te zien in een brand safe omgeving: dus niet op een plek met schadelijke content. Hiermee verbetert de kwaliteit van je impressie.

Vier voordelen van IAS:

  1.     Viewability: beter aansturen op daadwerkelijk zichtbare impressies.
  2.     Contextueel targeting: door middel van specifieke technologie kan de juiste omgeving worden geselecteerd.
  3.     Brand safe: 100% brand safe door een gedetailleerde scantechnologie.
  4.     Efficiëntie & optimalisatie: door de uitlevering van advertenties scherper in beeld te krijgen.

Hoe werkt het?

We monitoren en optimaliseren campagnes aan de hand van drie pijlers:

  1.     Advertentieverificatie: Meten van viewable impressies en filteren van invalid traffic. Advertenties worden -in een brand safe omgeving- volledig getoond in de regio waarvoor de advertentie bedoeld is en voor de gewenste doelgroep.
  2.     Optimalisatie-oplossingen: de mogelijkheid om de uitlevering van advertenties op detailniveau te analyseren waardoor je beter kunt bijsturen op de campagne.
  3.     Contextueel targeten: veilig, in specifieke context, targeten op basis van sentiment en emotie. Hierdoor neem de relevantie van je advertentie toe. Ook wordt de advertentieruimte minimaal bewerkt. De uitkomst is een verbeterde brand safety en een performance boost.

Tot slot

Kortom, werken met een partij als IAS zorgt voor veel inzicht, maar het is natuurlijk niet de heilige graal. Het succes van de campagne begint nog altijd bij gedegen onderzoek, een strategie en een mediaplan. Maar het kan nét even dat extra zetje geven waar je naar op zoek bent.

Vince Plouvier
Vince Plouvier
Digital Media Consultant