Cannes Lions 2024: moet je er zijn geweest of niet?
Afgelopen week vond in Frankrijk het jaarlijkse Cannes Lions International Festival of Creativity plaats. Geïnspireerd door het Cannes Film Festival, werd het event opgezet door een aantal reclamemakers en voor het eerst georganiseerd in 1954. Sinds 1984 strijkt het event permanent neer in Cannes om de creativiteit binnen de reclamewereld te vieren, met tal van ceremonies en prijsuitreikingen en presentaties van nieuwe innovaties door grote partijen zoals Google, Microsoft en Amazon. Daarnaast is het een event waar voornamelijk veel genetwerkt wordt. Met meer dan 15.000 bezoekers uit 90 verschillende landen is Cannes Lions een van de grootste events binnen de reclame- en advertentiewereld geworden.
Het gaat allemaal om creatie
Zij die prijzen winnen – klant, bureau en partners – zijn de godenzonen en -dochters van Cannes. De Nederlandse markt doet het steeds beter op reclamegebied, maar er is nog ruimte voor verbetering. Onze cultuur, vrijheid en gezelligheid in de branche verdienen een hogere waardering. Echter, missen we de grote budgetten. Nederland kan niet op tegen de omvangrijke reclame- en marketingbudgetten van andere landen. De bereidheid om een reclamebureau haar gang te laten gaan betekent dat je als bedrijf of merk vertrouwen moet hebben in je partners en de controle uit handen moet durven geven. Met deze mentaliteit kan de Nederlandse branche de komende jaren aanzienlijk groeien.
Vanuit ZIGT willen we Media.Monks, de Politie Nederland, Le Pub, KPN en Heineken feliciteren met hun Bronzen, Zilveren en/of Gouden Lions.
Nieuwe innovaties
Er is een nieuwe technologische ontwikkeling bedacht om advertenties nog beter zichtbaar te maken. Elke techniek die 3% extra rendement oplevert, zal zich in Cannes moeten presenteren, en dat gebeurt op een grootse manier. Er worden enorme tenten opgezet en grote techbedrijven geven miljoenen uit om hun ontwikkelingen te presenteren. Kleinere techbedrijven zijn om een andere reden aanwezig: om zich op de kaart te zetten. Het is een soort beurs voor bedrijven die elkaar overnemen of overgenomen willen worden. Heb je een tech-oplossing en hoop je verkocht te worden? Huur dan een dure boot of strandtent en nodig Meta, Google, Accenture of Amazon uit. Wie weet wat hier vervolgens uit voortvloeit.
Netwerken: het is net werken
Naast de ceremonies en de grote stands op de stranden staat Cannes Lions in het teken van het ontmoeten van verschillende collega’s en concullega’s uit zowel Nederland als het buitenland. VIA Nederland zorgt bijvoorbeeld elk jaar met zijn ‘Dutch Embassy of Creativity’ voor een mooie hub waar Nederlandse collega’s en concullega’s elkaar kunnen ontmoeten.
Succesvolle campagnes worden gerealiseerd door mensen die elkaar wat gunnen, en dát doet de Nederlandse enclave. Iedereen gunt elkaar succes. Door elkaar te ontmoeten, kleine presentaties bij te wonen en goede gesprekken te voeren, kunnen we elkaar inspireren. Uiteraard gebeurt dit ook onder het genot van een drankje aan de bar.
Dus, Cannes Lions 2024: moet je erbij zijn of niet? Voor reclamebureaus is het een mooie ervaring om naar Cannes te gaan, vooral als je voor een categorie genomineerd bent; het wordt als een echte eer beschouwd. Daarnaast kun je veel inspiratie opdoen op het gebied van technologie en je netwerk uitbreiden op de verschillende evenementenlocaties. Het Cannes dus zeker geen kwaad om aanwezig te zijn.