Content is Queen (live)
Een vrolijke noot is in deze sombere dagen meer dan welkom. Dat bleek afgelopen zaterdag toen maar liefst 1,7 miljoen mensen virtueel uit hun plaat gingen bij de Vrienden Van Amstel Live (VVAL). Hiermee (en met wat opportunistisch cijferwerk) was het meteen met afstand de grootste livestream in Nederland ooit.
Nu hadden onze vrienden natuurlijk al de grootste kroeg van Nederland, de vraag is dan ook of deze online dependance iets toevoegt aan wat nu al het grootste feestje van Nederland is. Of is dit succes misschien eenmalig? Een van de weinig positieve dingen die deze corona crisis heeft voortgebracht? Was de verveling bij bierdrinkend Nederland simpelweg zo groot dat 750.000 kroegtijgers genoegen namen met het onder de klanken van Acda en de Maan wegtikken van een Amsteltje op de (2,3-zits) bank?
Er lijkt daadwerkelijk muziek te zitten in het online consumeren van live events als de VVAL. Toegeven dit event was gratis en werd tijdens de lockdown uitgezonden maar de populariteit van streamingdiensten is wijdverbreid en onmiskenbaar. Met het succes van Netflix en vrienden zijn we natuurlijk al een tijdje bekend maar de opkomst van ESPN (sinds kort ook in Nederland) laat zien dat er buiten films ook een markt is voor het aanbieden van live entertainment zoals bijvoorbeeld sport.
De grootste uitdaging voor dit soort live content ligt in de distributie. En de marketing. Want tot nu toe verspreidde live muziek optredens zich – vaak spontaan – via mond-op-mond reclame. Zag iemand een geniaal optreden van een meer of minder bekende zangeres op YouTube en ging dat vervolgens viral. Een kortdurende populariteit die in uitzonderlijke gevallen werd bekroond met een live optreden in een populaire tv-show of zomerfestival.
Een omslachtige weg naar het grote publiek. Ons leven speelt zich inmiddels grotendeels online af (check de schermtijd op je mobiel als je twijfelt). Wie grote groepen mensen wil bereiken, mag hier simpelweg niet ontbreken. Zeker niet als je beschikt over zoiets exclusiefs als een eenmalig muziekoptreden door unieke mix aan artiesten. Of er in de toekomst meer events zoals de Vrienden Van Amstel Live streaming worden aangeboden, is dan ook niet de vraag. De vraag is door wie en op welke wijze.
Wordt het straks pay per view op YouTube? Of gewoon een onderdeel van je bestaande Netflix pakket? Herrijzen oude reuzen uit de vinyl as en kunnen we straks betaald liveconcerten via MTV2.0 of SONY streamen? Of trekken partijen als Spotify of radio538, die met hun koningsdag en zusje JUKE al ruime ervaring hebben in het streamen van muziek en ook weten hoe ze dit aan de man/vrouw moeten brengen, straks aan het langste eind?
Wie het weet, mag het zeggen. Een ding is duidelijk: het online aanbieden van live content is serious business en here to stay. En dat klinkt mij als muziek in de oren.