CTR ( Click Trough Rate)
13-02-2019

CTR ( Click Trough Rate)

CTR is de afkorting van Click Through Rate of Click Through Ratio. In het Nederlands wordt het ook wel klikfrequentie genoemd. Met een CTR wordt de verhouding weergegeven van het aantal mensen dat een advertentie of zoekresultaat ziet en het aantal mensen dat ook daadwerkelijk doorklikt naar de website.

De CTR wordt vaak als een indicator voor succes gebruikt in online advertentie campagnes. Ook binnen e-mail campagnes kan er gesproken worden van CTR. In het algemeen zegt een CTR iets over hoe goed de advertentie aansluit bij de zoekopdracht, verwachtingen of context.

CTR berekenen

De CTR berekenen kan door het aantal keren dat er op de advertentie is geklikt, te delen door het aantal keren dat de advertentie wordt weergegeven.

CTR = kliks / vertoningen

Bij e-mail marketing ziet de formule er zo uit:

kliks in je e-mail / verzonden e-mails minus bounces (niet aangekomen e-mails)

Een voorbeeld

Een banner wordt 1.000 keer weergegeven, waarvan 50 personen op de banner klikken. In dit voorbeeld is de CTR dan 5%.

Gemiddelde CTR Google Ads

Een CTR van een advertentie zegt iets over hoe goed de advertentie aansluit bij een zoekopdracht. Hoe hoger de CTR, hoe beter de advertentie aansluit. Een hogere CTR is één van de onderdelen waar de Ads Quality Score op wordt gebaseerd. Hoe hoger de Quality Score, hoe minder je uiteindelijk betaalt voor een klik.

De gemiddelde CTR binnen Ads ligt rond de 2%. Voor search campagnes ligt het gemiddelde op 3,17% en voor display op 0,46%. Dit zijn hele algemene benchmarks waarin per branche veel verschillen zijn. Staar je dan ook niet blind op dit getal, want afhankelijk van jouw branche en doelstelling kan dit compleet anders zijn. Via Wordstream zijn de verschillen per branche te zien.