De effectiviteit van creativiteit
23-06-2022

Digital Marketing Live
De effectiviteit van creativiteit

Misschien wel hét event van het jaar voor de digital marketeer: Digital Marketing Live! Op donderdag 2 juni was het weer zover en gingen wij vanuit ZIGT naar de Beurs van Berlage in Amsterdam. Een prachtige locatie om geïnspireerd te worden door diverse sprekers van onder andere bureaus, kleine en grote bedrijven.

In dit artikel zoomen we in op een van de eerste sessies die gepresenteerd werd door onderzoeksbureau Kantar. Het ging over de toepassing van diverse elementen die jouw advertentie effectiever maken en eruit laten springen. In totaal kwamen vijf strategic sparks for creativity aan bod die we graag met je delen.

Veel veranderingen maar één constante

In 2021 zagen we dat de media bestedingen, na een lastig jaar vanwege Covid, weer omhoog gingen (ten opzichte van 2020). Andere ontwikkelingen in dit jaar: de digitalisering van steeds meer media kanalen en een verschuiving bij adverteerders van de inzet van offline naar online kanalen. Ondanks deze veranderingen in de markt is één ding hetzelfde gebleven: Om effectiviteit (actie) van je campagne terug te zien dien je je marketingdoelstellingen te combineren met de juiste creativiteit.

En deze punten helpen je daarbij:

1. Ad breaks go social

Steeds meer zien we verschillende media kanalen die in elkaar zijn verweven. In 2021 was het bijvoorbeeld opvallend dat veel commercials verwezen naar digitale omgevingen en thema’s. Het inbrengen van deze digitale tactieken heeft ervoor gezorgd dat tv commercials aantrekkelijker zijn geworden om naar te kijken. Oftewel ‘traditionele media’ is weer sexyer en boeiender voor het mainstream publiek.

2. Every second counts

Als je op basis van een mediastrategie uiteindelijk de kanalen hebt bepaald, is het van uiterst belang dat je de creatives aanpast naar het juiste kanaal. Als je een TV commercial ziet is de ‘impactfactor’ velen malen hoger dan als je een Video Story op social voorbij ziet komen. Voor kanalen met een lagere impactfactor dien je in de eerste 3 seconden al relevant te zijn waar dit bij een TV commercial bijvoorbeeld na 5 seconden kan.

3. Global strategies, local heroes

Er zijn tegenwoordig veel internationale spelers op de markt, maar de markt is in elk land weer anders. Het is dus van belang om je content aan te passen aan de lokale markt om op die manier de relevantie en uiteindelijk effectiviteit van je campagne te verhogen. Men moet zich kunnen identificeren met een merk om vervolgens verder in de funnel te komen.

Dit is iets wat wij binnen ZIGT ook wel eens tegenkomen. Sommige adverteerders krijgen hun materialen vanuit andere landen die dan vervolgens op de Nederlandse markt ook worden ingezet. Maar ook nu blijkt uit onderzoek van Kantar weer dat je daar de plank volledig mee mis kunt slaan en dat is zonde.

4. Show, don’t tell

De naam zegt het al. Zorg dat je niet afhankelijk bent van geluid, maar dat je boodschap krachtig genoeg is om alleen met beeld over te brengen. Houd er rekening mee dat je content geconsumeerd kan worden zonder geluid, denk aan bijvoorbeeld momenten onderweg in de trein. Het is daarom belangrijk om je boodschap visueel goed over te brengen.

5. Make them smile

Humor is (afhankelijk van je merk) een belangrijk element dat nog te weinig wordt toegepast in advertenties. Het is een krachtig middel om meer ‘engagement’ met je doelgroep te genereren. Onderzoek van Kantar toont zelfs aan dat humor de krachtigste versterker is van advertentieontvankelijkheid van alle generaties.

Vergeet ook zeker niet een onderscheidend en herkenbaar element aan je advertentie toe te voegen. Ons brein schenkt aandacht aan dingen die uniek zijn, persoonlijk relevant en ons iets laten voelen. Dit draagt bij aan de advertentieherinnering. En dit laatste willen we natuurlijk allemaal realiseren met onze advertentie(s).

Pas jij bovenstaande elementen al toe voor jouw campagnes?

Als je naar aanleiding van bovenstaande input nog wilt sparren met een van ons laat dit dan vooral weten en neem contact op met contentplus@zigt.nl dan vertellen wij je graag meer!

Tessa Schalk
Tessa Schalk
Media Consultant