Decision Makers Survey bereiksonderzoek
28-05-2021

Decision Makers Survey bereiksonderzoek

Afgelopen week zijn de resultaten van de nieuwste Decision Makers Survey (DMS) – het bereiksonderzoek onder zakelijke beslissers – gepubliceerd. Het jaar 2020 werd, mede door de coronapandemie een raar jaar. De crisis trof veel mensen en bedrijven in een negatieve zin, maar zorgde ook voor versnelde ontwikkelingen en veranderingen in het mediagebruik. Was dit ook het geval voor de zakelijke beslissers in Nederland? ZIGT zocht het uit.

De coronacrisis heeft een grote invloed gehad op de groei van digitale nieuwsmedia in Nederland. Dit is ook onder de zakelijke beslissers het geval. Wanneer we de resultaten van DMS 2021 vergelijken met DMS 2020, valt op dat de meerderheid van de digitale replica’s en apps van nieuwsmerken groeien in bereik. Nagenoeg alle websites laten een stijging in gemiddeld bereik zien. Hier tegenover staat juist een stagnatie in het gebruik van de print-edities van deze merken. Nu.nl heeft het grootste maandbereik onder de zakelijke beslissers, vooral onder directeuren/beslissers van bedrijven met meer dan 100 medewerkers en semi-overheid. De websites van het AD, De Telegraaf en de Volkskrant volgen. Opvallend is ook dat NuZakelijk het beter doet dan FD.nl, RTL Z en BNR Nieuwsradio, ondanks dat de laatste drie platforms zich op de zakelijke markt gericht zijn.

Wat social media gebruik betreft is opvallend dat zakelijke beslissers zich afkeren van Twitter. De daling is in deze groep zelfs substantieel te noemen. Facebook is voor de ‘gewone consument’ ook een platform wat minder gebruikt wordt. Onder de zakelijke beslissers zien we echter dat het platform even vaak wordt gebruikt als in 2020. Wat verder opvalt is dat YouTube en vooral Instagram vaker gebruikt worden. In het geval van Instagram is het zelfs zo dat het bijna op het niveau van LinkedIn zit. Dat is verrassend, aangezien LinkedIn doorgaans een zeer sterk platform is onder de decision makers.

Uiteraard zijn dit slechts inzichten over de overkoepelende ‘zakelijke beslisser’ groep. Wanneer het mediagedrag van een specifiekere groep beslissers in kaart moet worden gebracht, dan helpt onze researchafdeling daar graag bij. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via research@zigt.nl.

Bryan Bunink
Bryan Bunink
Research Consultant