Demand Gen: dé vervanger van Discoverycampagnes
27-03-2024

Demand Gen: dé vervanger van Discoverycampagnes

Sinds november 2023 heeft Google Ads een vernieuwende advertentietype geïntroduceerd met de naam ‘Demand Gen’, ook wel bekend als campagnes voor het generen van vraag. Hoewel het al enkele maanden beschikbaar is, lijkt het erop dat de op AI-gebaseerde advertentievorm nog niet de aandacht krijgt die het verdient. In dit artikel ontdek je waarom Demand Gen van toegevoegde waarde kan zijn voor jouw online marketingstrategie.

Discoverycampagnes zijn vervangen

Wellicht ben je beter bekend met de advertentievorm ‘Discovery Ads’. Dit type stelt adverteerders in staat om hun advertenties te tonen op platforms zoals YouTube, Gmail en Google Discover. Het is bedoeld om potentiële klanten op verschillende punten van hun klantenreis te bereiken.

Discovery Ads is sinds november niet meer beschikbaar, omdat Google deze heeft vervangen door Demand Gen. Wat maakt Demand Gen dan zo anders, en waarom verdient het onze aandacht?

Voordelen

Demand Gen biedt een aantal voordelen ten opzichte van zijn voorganger:

  • Verbeterde targeting: Door de inzet van geavanceerde AI-technologieën kan Demand Gen nauwkeuriger de gewenste doelgroepen bereiken. Dit maakt het mogelijk om gebruik te maken van audience signals, vergelijkbaar met Performance Max, de AI-aangestuurde advertentievorm van Google. Hierbij zijn targetingopties zoals in-market segmenten, look-a-likes, aangepaste segmenten gebaseerd op zoektermen of concurrentiewebsites, eigen data en demografische informatie beschikbaar.
  • Meer creatieve mogelijkheden: Adverteerders kunnen nu video-advertenties gebruiken in Demand Gen-campagnes, terwijl Discovery Ads beperkt waren tot statische afbeeldingen.
  • Extra biedstrategie: Met Discovery Ads was het enkel mogelijk om op maximale conversies en conversiewaarde te focussen, maar met Demand Gen is het ook mogelijk om op een maximaal aantal klikken te richten.
  • Betere prestaties: Demand Gen-campagnes hebben bewezen hogere conversieratio’s te behalen dan Discovery Ads-campagnes.

Verder blijft het nog steeds makkelijk toepasbaar door:

  • De standaardformaten zoals een vierkante afbeelding of storyvideo. Bijvoorbeeld, als je al een Story-videoadvertentie op Meta hebt draaien, kun je dit materiaal hergebruiken voor YouTube Shorts. Het is echter belangrijk om de veiligheidszones in acht te nemen zodat alle informatie, zoals logo’s en tekst, zichtbaar blijft. Zonder deze voorzorgsmaatregel bestaat het risico dat bijvoorbeeld het logo binnen YouTube Shorts wordt afgesneden, terwijl het op Meta volledig zichtbaar was.
  • Bereik van de gebruiker op meerdere punten binnen de klantenreis, omdat je in diverse Google-kanalen zichtbaar bent.
  • De mogelijkheid om je producten te promoten via een feed. Met als extraatje dat de producten nu ook zichtbaar zijn in YouTube Shorts.

Plaatsingen

Met een Demand Gen-campagne kun je de gebruiker op verschillende kanalen van Google bereiken, zoals:

  • Discover
  • Gmail
  • YouTube In-Feed
  • YouTube In-Stream
  • En sinds kort YouTube Shorts

Hoe zet je het op?

Allereerst is het belangrijk om je strategie goed te bepalen. Wat is jouw doel met Demand Gen? Het is namelijk een multifunctioneel advertentietype en je zult hiermee niet enorm veel conversies genereren; het is meer een ondersteunend kanaal om de gebruiker op meerdere contactpunten te bereiken. Heb jij momenteel weinig data en conversies met jouw Google Ads-account? Dan adviseer ik om eerst deze aspecten te verbeteren, voordat je gaat starten met Demand Gen. Google heeft namelijk veel data nodig om het algoritme op de juiste weg te sturen.

Welke biedstrategie ga je gebruiken?

Heb je jouw conversiemetingen in orde? Indien je de omzet wilt vergroten, raad ik je aan om in te zetten op conversies of het maximaliseren van conversies. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan je je altijd nog richten op websiteklikken.

Targetinginstellingen

Locatie & Taal

Tijdens het aanmaken van de campagne zie je in het beginscherm de mogelijkheid om de locatie- en taalinstellingen vanuit campagneniveau of advertentiegroepniveau in te stellen. Standaard staat dit namelijk op advertentiegroepniveau. Het instellen van de locatie en taal op campagneniveau wordt alleen aanbevolen als je een radius rond een locatie wilt targeten.

Apparaten

Standaard zijn alle apparaten door Google aangevinkt. Mocht het doel hierbij op conversies of klikken liggen, dan raad ik aan om tv-schermen uit te vinken; het is niet vanzelfsprekend dat gebruikers van tv-schermen de website gaan openen en een actie gaan uitvoeren. Mocht het doel naamsbekendheid zijn, dan zou je dit wel aangevinkt kunnen houden.

Advertentiegroep instellen

Zodra je de campagne-instellingen hebt doorgevoerd, moet je de advertentiegroep instellen. De onderdelen zijn hieronder verdeeld:

Locaties

Hier geef je simpelweg aan welk land, welke stad of radius je zou willen targeten.

Talen

Het is prima om hier alle talen in te stellen, dit heeft namelijk betrekking tot de apparaattaal. Je kan ook specifieker zijn door enkel Nederlands of Engels in te stellen.

Doelgroep

De doelgroep is één van de belangrijkste instellingen om Demand Gen goed te laten werken. Het is van belang om zoveel mogelijk relevante gegevens in te voeren om het algoritme effectief te sturen.

  • Aangepaste segmenten: Het is zeer waardevol om gegevens zoals zoekactiviteiten van gebruikers, bezoeken aan concurrentiewebsites en eventueel gedownloade apps door te geven. Deze informatie helpt bij het verfijnen van de targeting.
  • Uw gegevens: Hieronder vallen doelgroeplijsten met websitebezoekers, op voorwaarde dat GA4-doelgroepen en de Google Remarketing Tag gekoppeld zijn aan Google Ads. Deze lijsten zijn nuttig voor remarketingcampagnes om eerdere bezoekers opnieuw te bereiken.
  • Lookalike-segmenten: Dit is een nieuwe feature binnen Demand Gen. Het is aan te raden om lookalike-segmenten eerst te testen binnen een afzonderlijke advertentiegroep om hun effectiviteit te beoordelen.
  • Standaardinteresses en Gedetaillerde demografieën: Deze gegevens kunnen ook aan Google worden doorgegeven, zoals in-marketdoelgroepen, om de targeting verder te verfijnen.

Geoptimaliseerde targeting

Vaak adviseer ik om geoptimaliseerde targeting uit te schakelen. Je wil namelijk dat de advertenties enkel voor jouw ingestelde doelgroep vertoond wordt.

Type advertenties

Met Demand Gen zijn er drie advertentietypes die je kan inrichten:

  • Enkelvoudige beeldadvertenties: bestaat uit één afbeelding
  • Videoadvertentie (Nieuw): bestaat uit één video
  • Carrousel-beeldadvertentie: bestaat uit meerdere afbeeldingen in een carrouselvorm.

Voor ieder type advertentietype zijn diverse afmetingen beschikbaar.

Structuur

Om Demand Gen succesvol te laten verlopen is een goede structuur belangrijk. Hieronder zijn een aantal strategieën opgesomd:

  • Eén advertentiegroep met alle advertentietypes bij elkaar
  • Advertentiegroepen op basis van advertentietypes
  • Advertentiegroepen op basis van doelgroepen
  • Advertentiegroepen op basis van talen
  • Advertentiegroepen op basis van locatietargeting

Next steps

Zodra de campagne regelmatig minimaal tien conversies per maand behaald, dan kan je ook ervoor kiezen om een doel-CPA in te stellen.

Conclusie

Het is duidelijk dat Demand Gen een waardevolle toevoeging kan zijn voor onlinemarketingstrategieën. Met verbeterde targeting, meer creatieve mogelijkheden, extra biedstrategieën en betere prestaties, biedt het adverteerders de kans om op een effectievere manier hun doelgroep te bereiken en hun conversies te verhogen.

Halim Koprülü
Halim Koprülü
Senior Campaign Manager