Sexy & saai: 7 actuele landingspagina’s van o.a. Ace & Tate, Kipling & Seepje
Dit artikel werd ook gepubliceerd op Frankwatching.
Over ruim een maand is het Black Friday. De magazijnen liggen vol, de mooiste aanbiedingen liggen op de plank. Al die spullen moeten hun weg zien te vinden naar de de consument. In de komende tijd arriveren koopgrage klanten via talloze campagnes op duizenden landingpages. Als zo’n campagnepagina goed ingericht is, volgt er actie: een Black Friday-aankoop.
Wat geldt voor Black Friday-landingspagina’s geldt voor alle landingspagina’s: als ze deugen, volgt er actie. Het kan natuurlijk in plaats van een aankoop ook een andere actie zijn: een inschrijving op een nieuwsbrief, een aanmelding voor een lidmaatschap of een verzoek om een offerte.
Om onszelf en jou in de aanloop naar Black Friday te inspireren bekeken we 7 landingspagina’s behorend bij recente campagnes van Nederlandse en Belgische consumentenbrands. De pages volgen zonder uitzondering dezelfde opbouw, ze zijn ingericht op herkenning, behoefte, belofte, bewijs en actie (HBBBA) van de bezoeker. Met deze eentonigheid zou je bijna zeggen dat het een saaie boel is bij de hippe NL- en BE-brands.
Echter, niets is minder waar. Want de manier hoe dit proven HBBBA-concept steeds uitgevoerd is, is heerlijk. We worden blij van de onlinedesigngalore deze herfst. De landingspagina’s van Seepje, Ace & Tate, Kipling, Yoni, VanMoof, Komrads en G-Star zijn tegelijkertijd heel saai (en effectief) en supersexy.
Herkenning
Een bezoeker die vanuit een campagne op een landingspagina landt, moet meteen begrijpen waar hij is. Je zorgt ervoor dat de bezoeker direct het gevoel heeft dat hij op de juiste plek is door herkenbaarheid van het merk, lekkere visuals in lijn met de advertentie en consequente campagne-copy.
Advertentie en header van landingspagina Seepje-campagne: een herkenbaar geheel
Seepje doet het helemaal volgens de regels en laat de bezoeker dus niet raden. Als je via de advertentie op de website komt, land je keurig op de landingspage van de campagne. In woord en beeld krijg je bevestiging dat je goed zit.
Wat opvalt in het design is dat het kleurpalet knalt. Of schuurt, maar dan op een fijne manier. De conservatieven onder ons hadden het paars, limoen, mint en zalm niet bij elkaar bedacht. Met het werkt wel. En we zien het meer: brutal kleurgebruik is het helemaal deze winter.
Wat we ook veel zien zijn uitgesproken fonts en het gebruik van verschillende fonts door elkaar. Om de vette-koppen-letter van Seepje kun je moeilijk heen. Je wil er ook niet omheen, hij doet het goed: hij toont zich stevig, speels en duurzaam. Van heel andere orde zijn de fifties-fonts van Ace & Tate en Yoni. Heel classy en in harmonie met de andere fonts op dezelfde pagina en zelfs die uit het logo. Ook Kipling heeft een stevig font voor de koppen, een letter die niet in lijn ligt met het herkenbare logo maar toch goed werkt.
Fiftiesfont in grote koppen Ace & Tate en een bold kapitalen bij Kipling
(font van logo en koppen verschilt in beide gevallen radicaal)
We blijven nog even bij Ace & Tate. Hoewel het er allemaal gelikt uitziet, gaat het toch niet helemaal goed op het punt van herkenning. Vanuit de advertentie met de boodschap ‘Nieuw seizoen, nieuwe favorieten. Nu bij Ace & Tate.’ landen we op een pagina met de titel ‘Meet the Tatemans’. De pagina is een overzichtspagina van nieuwe brilmonturen.
Advertentie en landingspagina-campagne nieuwe monturen bij Ace & Tate
We fronsen toch even de wenkbrauwen. Het is ons niet meteen helemaal duidelijk. The Tatemans? De advertentie geeft een hint in gele krulletters. We zoeken verder op de site. ‘The Tatemans’ blijkt een creatieve campagne voor het gehele brand Ace & Tate. De homepage geeft uitsluitsel. Het concept van de campagne is die van een realityshow van een streamingdienst, de karakters hebben namen van de brilmonturen. Het geheel ziet er prettig edgy uit en maakt ons nog meer fan van het merk. Maar in de conversie-funnel lopen dingen hier toch een beetje door elkaar.
Campagneconcept Ace & Tate als realityshow
Behoefte
Als de bezoeker eenmaal goed op de landingspagina geland is, ga je in op de specifieke behoefte of probleem. Het doel is om de pijnpunten van de klant te benadrukken en hem te laten zien waarom een oplossing nodig is. De 7 bekeken landingspagina’s kiezen ervoor om het probleem, de pijn, niet heel expliciet te maken, maar de brands komen meteen met een oplossing.
Bij Yoni, waar je mentruatieproducten zonder chemicaliën koopt, laten ze op de landingspagina voor tampons impliciet zien wat het probleem is.
Zacht voor de huid – Yoni tampons zijn gemaakt van 100% biologisch katoen
Belofte
VanMoof adverteert met de S5-fiets en komt met een hele trits oplossingen voor problemen van fietsers. Het merk pakt op de landingspagina uit met een aantal beloften, zo vinden we onder meer eenvoudig en veilig te bedienen verlichting en een slot dat je met een tikje van je voet activeert. De punchline is ‘Hoe gemakkelijk wil je het hebben?’.
De VanMoof-website was ons al eerder opgevallen. Het is het allerlekkerste Nederlandse voorbeeld van editorial design: groot beeld, zowel video als fotografie, verspringend grid en magazine-like tekstopmaak. Bovendien vind je er indrukwekkende on-scroll animaties, ze zijn minstens zo goed als die van Apple. Steevast komt VanMoof fantastische landingspagina’s, echt: ga een kijkje nemen op de S5-productpagina, je weet niet wat je ziet.
Behoefte bij VanMoof-klanten: een fiets die niet gejat wordt en
waar je niet om de haverklap mee naar de fietsenmaker hoeft.
Als de bezoeker goed geland is op de website en zich herkent in een behoefte of probleem, doe je een belofte. Je laat zien laten zien wat je te bieden hebt. Dit is de waardepropositie of de kernbelofte. Je beschrijft duidelijk wat het product of dienst doet en hoe het de problemen van de klant oplost.
De copy is in 2024 recht voor z’n raap – ‘Hoe gemakkelijk wil je het hebben?’ Bulletpoints of icons helpen. Het beeld is goed gemaakt en ondersteunt, maar is niet braaf. Flinke contrasten, spannende uitsnedes en veel vervaging op de achtergrond.
Duurzame belofte met icons op de landingspagina van het duurzame Belgische brand KOMRADS
Bewijs
Na de beloften kom je met bewijs. Dit deel van de landingspagina draait om het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid. Bij 4 van de 7 landingspagina’s vinden we een vorm van social proof: reviews en klantrecensies.
Social proof bij Kipling
Kipling kleedt de functionele webshop aan met fotografie met authentieke modellen en reallife situaties. Geen opsmuk maar echtheid. Dat zien we overal, beeld mag anno nu ongepolijst. In zekere zin draagt dit bij aan het bewijs: het is geen fake.
Authentieke modellen en ongepolijste fotografie op de landingspagina bij Kipling
G-Star komt met een mooie campagne in dezelfde beeldtaal: authentiek en rauw. Het bewijs is echter van een andere aard. Olympisch turnkampioen Rhys McClenaghan bewijst dat de fit zo goed is, dat je in de G-Star kleding kunt turnen.
Campagne en landingspagina G-star: olympisch turnkampioen bewijst goede fit.
Ten slotte gelden ook certificaten, keurmerken en gewonnen awards als bewijs. Seepje komt er meteen in de header van de landingspagina mee.
Certificaat en keurmerken als bewijs voor duurzaamheid bij Seepje
Aankoop (of andere actie)
Met Black Friday in gedachten is het uiteindelijke doel van de landingspagina: de bezoeker die mooie aanbieding laten afrekenen. Maar of het nu gaat om een aankoop, een inschrijving voor een nieuwsbrief of het aanvragen van een offerte, je wil dat de bezoeker iets doet. Je spoort hem aan met een sterke call-to-action (CTA). De CTA moet duidelijk, opvallend en gemakkelijk te volgen zijn. Zorg ervoor dat er geen twijfel is over wat de volgende stap is en dat deze stap gemakkelijk te nemen is.
De bestelknop bij Ace & Tate, Yoni, Seepje en Kipling heeft een opvallende kleur. In de screenshots hieronder is geen twijfel mogelijk over wat de belangrijkste actie is. Ook de tekst op de knop is zonneklaar. Toch hebben de stukjes landingspagina rond een CTA een hoge informatiedichtheid en valt er als potentiële koper nog van alles te kiezen en te doen. Je kunt het product ook op een favorietenlijstje zetten, je kiest een kleur en een aantal. Je wordt aangemoedigd tot je aankoop door voorraadmeldingen, goede leveringsvoorwaarden en garanties. Er is echter – als het goed is – geen verwarring of gezoek.
Wat werkt, dat werkt
Elk jaar kunnen we hetzelfde verhaal vertellen, er is nu eenmaal een beproefde manier om een landingspagina in te richten. Echter, we zien wel steeds meer spannende dingen gebeuren: uitgesproken fonts, brutal kleurcombinaties en ongepolijste fotografie. Inspirerend – vinden we. Maar het gaat niet alleen om lekker design omdat het zo lekker is. We weten zeker dat het gebruikers van landingspagina’s ook inspireert: inspireert tot aankoop, lid worden, aanmelden nieuwebrief of offerte-aanvraag. En daar ging het om! Laat Black Friday maar komen.
De in het artikel besproken campagnes en landingspagina’s:
- Ace & Tate: advertentie en landingspagina
- G-star Raw: advertentie en landingspagina
- Kipling: advertentie en landingspagina
- Komrads: advertentie en landingspagina
- Seepje: advertentie en landingspagina
- VanMoof: advertentie en landingspagina
- Yoni: geen advertentie maar met keywords ‘Yoni tampons’ via Google, landingspagina
Contact?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Mail dan gerust naar dt@zigt.nl.