Dit zijn dé  5 influencer marketing trends voor 2022
18-02-2022

Dit zijn dé 5 influencer marketing trends voor 2022

Influencer marketing groeit nog ieder jaar aan populariteit. Niet zo gek want het is een hele natuurlijke manier om je product of merk midden in je doelgroep te zetten. Omdat influencer marketing nog relatief nieuw is, is het een snel veranderd speelveld. Trends volgen elkaar in hoog tempo op of verdwijnen zomaar in het niets. Het social team heeft de koppen bij elkaar gestoken en ziet voor dit jaar de komende 5 trends.

  1. Het aantal micro influencers zal toenemen

Niche, niche, niche. In 2021 kon je haast niet om het woord heen en ook in 2022 blijft het belangrijk om de juiste aansluiting te vinden in de belevingswereld van je doelgroep. In de markt zien we een aanhoudende vraag naar micro influencers. Authenticiteit, originaliteit en het echt in verbinding staan met hun doelgroep: dé onmiskenbare krachten van de micro influencer. Om die redenen werken adverteerders graag met dit type influencer. De vraag blijft stijgen en dus zal het aantal micro influencers alleen nog maar toenemen in 2022.

  1. Nog meer niche en gespecialiseerde influencers

Geheel in lijn met trend één is natuurlijk ook het plezier dat micro influencers beleven aan hun ‘werk’. Door de grote vraag naar dit type influencer, ontstaat er een vruchtbare bodem, waarin juist ook deze influencers prima hun brood (kunnen) verdienen. Dit betekent dat gespecialiseerde influencers binnen een bepaalde niche minder concessies hoeven te doen en daarmee de luxe ervaren dat het loont om bij hun leest te blijven.

  1. Performance krijgt een prominentere rol

Influencer marketing gaat jaar op jaar meer over de data en de cijfers. Stiekem biedt het best veel mogelijkheden om een significante bijdrage te leveren aan performance marketing. Goed ingerichte UTM’s, landingpage informatie en tracking maken het mogelijk om influencer marketing een strategischere data rol te bieden in funnel-inrichting.

  1. Meer nadruk op authentieke content creators

Anna Nooshin en Shell, Mascha Feoktistova en Weightwatchers. Zomaar twee samenwerkingen die in negatieve zin opvallen. Wat ging er mis? De mismatch tussen de boodschap en het type bedrijf vs. het imago van de influencer. De doelgroep volgt een influencer met een reden. Dit kan zijn dat de influencer een bron van inspiratie is of omdat de influencer iets uitstraalt waar de volger tegen opkijkt en ergens voor staat wat in lijn ligt met de eigen overtuigingen. Wat de reden ook mag zijn, alles valt of staat bij de authenticiteit van de influencer. Voelt het oprecht wat hij/zij doet/verkondigt/deelt/vertelt/aanprijst? Nee? Dan ben je je volgers heel snel kwijt. Influencers weten dit en willen dit dus ten alle tijden voorkomen. Dus de nadruk om authenticiteit is belangrijker dan ooit, juist ook in de content output.

  1. Lange termijn samenwerkingen en joint efforts

In het verlengde van de vierde trend zien we dat de rol van de influencer steeds vaker op die van een ambassadeur gaat lijken. Eenmalige promo’s voelen te commercieel voor sommige volgers en influencers willen liever achter een boodschap of product staan als ze over een langere periode het gebruik of de toepassing ervan willen delen. Bovendien zijn lange termijn samenwerkingen financieel aantrekkelijk voor zowel influencer als adverteerder. De influencer heeft een langere periode financiële zekerheid. De adverteerder kan bij een langer durende samenwerking onderhandelen over content, output en prijs. Win-win dus.

Iedereen die iets te maken heeft met influencer marketing weet dat deze trends nogmaals bevestigen dat dit medium volwassen is geworden. Dit jaar ook aan de slag met influencers? Neem vrijblijvend contact met ons op. Het ZIGT social team helpt je graag verder.