Facebook audiences minder nauwkeurig?
26-10-2021

Meten is niet langer weten
Facebook audiences minder nauwkeurig?

Met de komst van de iOS 14.5 update heeft Facebook de afgelopen periode al veel veranderingen doorgevoerd. Online privacy gaat een steeds belangrijkere rol spelen. Omdat Facebook niet wil achterblijven ziet het zich genoodzaakt verdere stappen te nemen. Er zal daarom nog een grote verandering worden doorgevoerd, wat effect zal hebben voor adverteerders op het platform.

Facebook gaat gebruikers die hun Facebook en Instagram account niet hebben gekoppeld in Account Center als afzonderlijke personen tellen voor advertentiedoeleinden. Met andere woorden: zijn je accounts niet gekoppeld, dan beschouwt Facebook jou als twee gebruikers. Zijn je accounts wel gekoppeld, dan dien je met een opt-in toestemming te geven dat Facebook jou als één persoon ziet.

Voorheen telden Facebook meerdere accounts als één persoon als de accounts gekoppeld waren, als iemand hetzelfde e-mailadres gebruikte of als iemand vanaf hetzelfde apparaat toegang tot beide platforms had. Dit is nu verleden tijd.

Facebook heeft aangegeven met deze verandering de keuzes van gebruikers te respecteren over hoe hun informatie wordt gebruikt voor advertenties. Hiermee geeft Facebook gebruikers meer controle op hun privacy voorkeuren.

Gevolgen voor adverteerders

De gevolgen van deze veranderingen zullen we de komende periode gaan ondervinden. De verwachting is dat de geschatte doelgroepen groter zullen zijn, omdat er mensen dubbel geteld zullen worden. Dit heeft als gevolg dat er minder nauwkeurig gemeten kan worden, bijvoorbeeld hoeveel procent van je doelgroep bereikt is met het aantal contacten. We dienen daarom komende periode rekening te houden met veranderende statistieken. Dit vraagt om een extra kritische blik op de campagneresultaten.

Eerder deze maand heeft Facebook de doelgroep inzichten al aangepast van ‘Potential Reach’ naar ‘Estimated Audience Size’, waarbij ranges met een onder- en bovengrens worden afgegeven. Dit geeft een minder concreet beeld van het aantal personen wat met de campagne bereikt kan worden.

 

Simone Strijbis
Simone Strijbis
Social Advertising Consultant